کاربردهای آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی کم تهاجمی برای ترمیم یا حذف ساختارهای آسیب دیده در مفصل زانو است که می تواند باعث درد و محدود کردن دامنه حرکت زانو شود. جراحی آرتروسکوپی زانو روشی است که شامل قرار دادن یک دوربین کوچک در مفصل زانو است. از طریق برش های کوچک دیگر، می توان ابزارهایی را برای ترمیم یا حذف ساختارهای آسیب دیده وارد نمود. شاید برایتان سوال باشد این جراحی کم تهاجمی در چه مواردی کاربرد دارد؟ و یا برای درمان چه آسیب هایی از آن استفاده می شود؟ امروز در این مطلب می خواهیم در مورد کاربردهای آرتروسکوپی زانو با شما صحبت کنیم.

مزیت های جراحی آرتروسکوپی چیست؟

از آرتروسکوپی زانو برای درمان چه مشکلاتی استفاده می شود؟

آرتروسکوپی زانو برای ترمیم یا برداشتن ساختارهایی مانند رباط ها، غضروف ها و استخوان برای کمک به کاهش درد زانو و بهبود توانایی های عملکردی مانند راه رفتن، دویدن، چمباتمه زدن، خم شدن و بالا و پایین رفتن از پله ها انجام می شود.

پزشک متخصص ارتوپد ممکن است جراحی آرتروسکوپی زانو را برای اهداف ترمیمی و درمانی توصیه کند. برخی از رایج ترین کاربردهای این نوع جراحی زانو عبارتند از:

از آرتروسکوپی زانو برای درمان چه مشکلاتی استفاده می شود؟

ترمیم مینیسک

مینیسک ممکن است در اثر آسیب به زانو آسیب ببیند، به خصوص اگر شامل پیچ خوردن مفصل زانو باشد، یا در اثر ساییدگی و آسیب ناشی از آرتروز.

منیسککتومی: منیسککتومی روشی است که در آن منیسک کامل (منیسککتومی کامل) یا بخشی از منیسک آسیب دیده (منیسککتومی جزئی) برداشته می شود، اگر منیسک قابل ترمیم نباشد.

ترمیم پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

در طی این روش، قسمت آسیب دیده رباط برداشته می شود و با تاندون از قسمت دیگری از زانوی بیمار یا از اهدا کننده جایگزین می شود. نیاز به بازسازی ACL معمولاً در نتیجه آسیب های مکرر به دلیل شرکت در ورزش هایی است که نیاز به شروع سریع، توقف و تغییر جهت دارند، مانند بسکتبال. اگرچه گاهی اوقات آسیب های کمتر شدید ACL را می توان با فیزیوتراپی بهبود بخشید، جراحی آرتروسکوپی انتخاب اولیه برای ورزشکاران و بیماران بسیار فعال است. خود جراحی معمولاً یک روش سرپایی است و بهبودی نسبتاً سریع است.

بازسازی رباط متقاطع خلفی (PCL)

بازسازی PCL زمانی انجام می شود که PCL در اثر آسیب پاره شود. آسیب های PCL بسیار کمتر از آسیب های ACL هستند و معمولاً با جابجایی خلفی استخوان درشت نی، با تصادفات وسایل نقلیه موتوری که جلوی زانو به داشبورد برخورد می کند یا در اثر افتادن و فرود آمدن روی زانوی خم شده رخ می دهد.

برداشتن اجسام شناور در مفصل زانو

جراحی آرتروسکوپی اغلب درمان انتخابی برای پاکسازی اجسام شناور در داخل زانو. اجسام شناور غضروف و قطعات بافتی است که در نتیجه جراحات، التهاب و پارگی بافت تجمع می‌یابند. با جراحی آرتروسکوپی می توان این اجسام را که در ناحیه مفصل شناور می‌شوند و منجر به درد، تورم و قفل شدن زانو می شوند را برداشت.

برداشتن بافت سینوویال ملتهب یا آسیب دیده (پوشش مفصل زانو)

پلیکا چین‌هایی در غشای سینوویال پوشاننده مفصل زانو هستند که می‌توانند ملتهب و تحریک‌کننده شوند، مخصوصاً زمانی که زانو خم شده است. غشای سینوویال مایع سینوویال را در داخل زانو نگه می دارد که به روان شدن غضروف و کاهش فشار در مفصل زانو کمک می کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، جراح می تواند یک آرتروسکوپ را برای تسهیل برداشتن بافتی که باعث درد و تورم می شود، وارد کند. این یک روش کم تهاجمی است که روند بهبودی سریع است و به زمان بهبودی کمی نیاز دارد.

برداشتن کیست

گاهی اوقات کیست های به نام کیست بیکر در زانو ایجاد می شود، این وضعیت با توده های پر از مایع که در پشت زانو ظاهر می شوند مشخص می شود. گاهی اوقات کیست‌های پوپلیتئال با درمان علت زمینه‌ای، که ممکن است شامل آرتریت، آسیب به غضروف اطراف یا سایر التهاب‌ها باشد، ناپدید می‌شوند. با این حال، تورم مشابه نیز می‌تواند ناشی از لخته خون یا تومور باشد، بنابراین پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری غیرتهاجمی را برای تعیین علت دقیق قبل از در نظر گرفتن هر نوع جراحی تجویز کند.

تراز کردن کاسه زانو

کاسه زانو ممکن است از تراز خارج شود، که می تواند باعث افزایش درد و خطر دررفتگی کشکک زانو شود که به آن سابلوکساسیون کشکک زانو می گویند. جراح می تواند با استفاده از جراحی آرتروسکوپی کشک زانو را تراز کند.

از دیگر کاربردهای این جراحی می توان ترمیم پارگی و شل شدگی غضروف زانو، درمان شکستگی های استخوان زانو و برطرف کردن تورم مفصل اشاره کرد.

مزیت های جراحی آرتروسکوپی چیست؟

• برش های کوچکتر: از آنجایی که آرتروسکوپ فقط به یک برش کوچک نیاز دارد، بهبودی شما سریع تر است.
  • می توان آن را به صورت سرپایی انجام داد: با توجه به روش کم تهاجمی، جراحی آرتروسکوپی می تواند به صورت سرپایی انجام شود. این نه تنها مقرون به صرفه تر است، بلکه به این معنی است که می توانید چندین ساعت پس از جراحی به خانه بازگردید.
  • می توانید سریع تر به سر کار بازگردید: نه تنها می توانید چند ساعت پس از عمل به خانه برگردید، بلکه به طور کلی، بسیاری از بیماران در عرض چند روز به کار و فعالیت های عادی خود ادامه می دهند.
  • آسیب به بافت سالم را به حداقل می رساند.
  • جای زخم کمتر: از آنجایی که جراحی آرتروسکوپی با استفاده از برش‌های کوچک انجام می‌شود، بافت اسکار را به حداقل می‌رساند زیرا جراح می‌تواند به راحتی ابزارهای کوچک را برای دسترسی به ناحیه مشکل تنظیم کند. این به معنای آسیب کمتر به بافت سالم است.
  • کاهش خطر عفونت: از آنجایی که برش ها بسیار کوچک هستند، بافت داخلی کمتری در معرض دید قرار می گیرد که خطر عفونت را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • درد کمتر بعد از عمل: احساس ناراحتی و درد بعد از هر جراحی معمول است. با این حال، با جراحی آرتروسکوپی، درد پس از عمل بسیار کمتر است. زیرا برش ها بسیار کوچک بودند. این یکی از مزایای بزرگ جراحی آرتروسکوپی زانو و بهبودی است.
  • از دست دادن خون کمتر در حین جراحی: پس از جراحی آرتروسکوپی زانو و بهبودی، بیماران متوجه می شوند که خون کمتری نسبت به روش “باز” از دست داده اند. این به این دلیل است که جراحی آرتروسکوپی کم تهاجمی است.

نتیجه

جراحی آرتروسکوپی زانو یکی از رایج ترین جراحی هایی زانو است که توسط متخصص ارتوپد انجام می شود. انواع مشکلات زانو را  می توان با عمل آرتروسکوپی ، با استفاده از برش های کوچک و به حداقل رساندن آسیب بافت نرم برطرف کرد. آرتروسکوپی مزایای فوق العاده ای دارد و می تواند به افراد کمک کند خیلی زودتر از گذشته به فعالیت های ورزشی و روزانه بازگردند.

نوزده − 7 =