پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی به معنای پارگی یکی از رباط های اصلی مفصل زانو است، که باعث بی ثباتی مفصل زانو و همچنین تورم و درد می شود.رباط صلیبی می تواند به روش های مختلف آسیب دیده یا پاره شود. رایج ترین آسیب حرکت چرخشی یا برش ناگهانی در حین فعالیت ورزشی است که معمولاً در فوتبال، بسکتبال و فوتسال دیده می شود. همچنین می تواند به دلیل آسیب های ناشی از کار یا تصادفات جاده ای باشد. امروز می خواهیم در این مطلب به پارگی این رباط زانو و علل ایجاد آن بپردازیم.

علل آسیب رباط صلیبی زانو چیست؟

محتوا

نقش رباط های مفصل زانو چیست؟

پایداری زانوی انسان معمولا ناشی از چهار رباط موجود در زانو می باشد. به طور مثال می توان زانو را بعنوان یک صندلی دانست ، به گونه ای که روی چهار پایه سوار است. هرکدام از رباط های موجود در زانو از اهمیت و نقش مهمی برخوردار هستند که همگی در جهت تقویت پایداری زانو عمل می کنند.

رباط صلیبی زانو چیست؟

دو رباط زانو در قسمت داخلی مفصل زانو و دو رباط دیگر آن در قسمت خارجی مفصل واقع شده اند. در این مقاله به آسیب های وارده بر یکی از رباط های زانو که در بین ورزشکاران تماسی ( مانند: فوتبال، بسکتبال، ورزش های رزمی و …) شایع می باشد، می پردازیم.

رباط صلیبی یک رباط کار آمد و مهم در مفصل زانو به حساب می آید. یکی از آسیب های شایع در مفصل زانو ، پارگی رباط صلیبی زانو می باشد. رباط های داخلی مفصل زانو بصورت عمود از روی یکدیگر رد می شوند که به تناسب ساختاری که ایجاد می کنند به آن ها رباط های صلیبی اطلاق می شود. یکی از رباط های صلیبی در جلوی مفصل زانو قرار می گیرد که به آن رباط صلیبی قدامی و دیگری در پشت مفصل زانو واقع شده است که رباط صلیبی خلفی نام دارد.

علل آسیب رباط صلیبی زانو چیست؟

شایع ترین آسیب وارد شده بر رباط های صلیبی، اغلب متوجه رباط صلیبی قدامی می باشد. یکی از نکات مهم در پارگی رباط صلیبی زانو، این است که رباط صلیبی بعد از پاره شدن قدرت و توانی ترمیم ندارد.

  • پارگی رباط صلیبی زانو معمولا ناشی از تحمل بار زیاد، حرکات ناهنجار، سقوط، ورزش‌هایی مثل فوتبال و بسکتبال و تصادفات جاده ای و شدید است. در حین این فعالیت‌هاو اتفاقات، قدرت و شدت بار بر روی رباط صلیبی زانو بسیار بالا می‌رود و در نتیجه، رباط صلیبی زانو می‌تواند آسیب ببیند.
  • در طول فعالیت فیزیکی، خصوصاً در ورزش‌هایی که حرکات چرخشی ناگهان یدارد، رباط صلیبی زانو بار زیادی را تحمل می‌کند. هنگامی که این بار بسیار بالا روی رباط صلیبی زانو متمرکز می شود، این رباط می‌تواند کشیده و پاره شود. این عارضه شدید ترین نوع آسیب رباط صلیبی زانو است.

به طور کلی، دو نوع پارگی رباط صلیبی زانو شناخته می‌شود. یکی از آنها پارگی کامل و دیگری جزئی (کشیده شدن) است. پارگی کامل رباط صلیبی زانو باعث قطع شدن کامل رباط می‌شود در حالی که در پارگی جزئی، رباط فرم خود را حفظ می‌کند اما بیشتر از حد کشیده شده است.در هر دو نوع پارگی، علائم زیر ممکن است شامل درد، کاهش دامنه حرکتی، و تورم مشاهده شود و همچنین، بیمار ممکن است عدم استقرار زانو داشته باشد. در صورتی که شما علائمی از پارگی رباط صلیبی زانو داشتید، بهتر است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

علائم پارگی رباط صلیبی

عوارض عدم درمان پارگی رباط صلیبی چیست؟

اگر پارگی رباط صلیبی زانو درمان نشود، می‌تواند به عوارض جدی منجر شود. برخی از عوارض عدم درمان پارگی رباط صلیبی زانو عبارتند از:

  1. ضعف عضلات پا: پارگی رباط صلیبی می‌تواند باعث ضعف عضلات پا شود و این می‌تواند تلاش برای حفظ تعادل و استحکام در طول راه رفتن و ایستادن را دشوار کند.
  2. تغییرات در مفصل زانو: پارگی رباط صلیبی می‌تواند باعث بی ثباتی زانو و سبب تغییر انحنای زانو شود.
  3. صدمات دیگر: عدم تقویت و درمان پارگی رباط صلیبی می‌تواند باعث صدمات اضافی گردد، به طور مثال: شکستگی، پارگی دیگر رباط‌های زانو، ترک خوردن استخوان گردن فمور، و غیره.
  4. آرتروز: پارگی رباط صلیبی ممکن است باعث آرتروز زانو شود، که باعث سایش استخوان های می‌شود.
  5. خستگی و درد: پارگی رباط صلیبی می‌تواند باعث خستگی و درد مزمن شود، که به طور مثال می‌تواند باعث سختی در حرکت و تلاش برای اجتناب از کارهایی شود که زانوها را درگیر می‌کند.
  6. خطرات جراحی: جراحی پارگی رباط صلیبی پیچیدگی های خود را دارد و عدم جراحی و درمان به موقع خطرات احتمالی نظیر عفونت، لخته شدن خون و غیره را به همراه دارد و همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی و طولانی مدت شدن دوران بهبودی بیمار شود.

کلام آخر

عملکرد رباط ها مشابه کش می باشد. این کش ها با قدرت کشسانی تعیین شده ای ، از حرکت بیش از حد زانو به سمت جلو و عقب جلوگیری بعمل می آورند. زمانی که آسیبی به نقطه ای از رباط وارد شود ، خاصیت کشسانی رباط مختل می گردد. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده در حیطه ی درمان پارگی رباط صلیبی زانو ، مشخص شده است که راه درمان مطمئن به منظور برگشت عملکرد زانو به حالت طبیعی این است که رباط آسیب دیده را با رباط جدید جایگزین کرد. به این تکینک که در آن رباطی جدید و سالم جایگزین رباط پاره شده می شود ، عمل بازسازی رباط صلیبی زانو می گویند.

دکتر پویان علوی نژاد

اينجانب متولد سال ١٣٥٥در اهوازمي باشم. دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان خود را در اهوازگذرانده و در سال ١٣٧٣ در مقطع دكتراي عمومي وارد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان شدم. پس از گذراندن دوره ي عمومي ، در سال ١٣٨٥تحصيلات تخصصي خود را در رشته ي ارتوپدي در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز آغاز نمودم . بعد از اتمام دوره ي تخصصي ، در سال١٣٨٩طبابت خود را دراستان كرمانشاه و خوزستان آغاز نمودم و در اين مدت دوره هاي تكميلي فلوشيپي ارتروسكوپي را در المان و هند و دوره هاي ساليانه prp و Regenerative medicineدرآمريكا گذرانده ام و در حال حاضر ر دو بخش دولتي و خصوصي مشغول به خدمت رساني هستم.

پاسخ

19 − 11 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button