همه چیز درباره صدا دادن زانو و درمان آن

مطمئنا هرکدام از ما در طول زندگی خود متوجه صدا دادن مفصل زانوی خود بوده ایم. دلیل صدا دادن زانو چیست؟  آیا صدا دادن زانو نشان دهنده ی آسیب دیدگی این مفصل است؟ یکی از موضوعاتی که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند صدا دادن زانو هنگام خم و راست شدن آن است که برای افراد نگران کننده است. این صدا را حداقل یک  بار در زندگی هر کس تجربه می کند و به دنبال علت آن است. در ادامه به علل مختلفی که سبب صدا دادن زانو است و درمان آن خواهیم پرداخت.

علت و راه درمان صدا دادن زانو چیست؟

علت صدا دادن زانو

بزرگ ترین مفصل بدن انسان ها مفصل زانو می باشد که احتمال آسیب دیدن آن زیاد است. یکی از مشکلاتی که همواره افراد از آن شکایت دارند تق تق کردن زانو هنگام نشستن، پا شدن و … است.

علت صدا دادن زانو تغییر تدریجی ساختار زانو است که یکی از دلایل آن افزایش سن است که در این حالت غضروف ها تغییر کرده و تقارن آن ها از بین می رود که باعث صدا دادن زانو می شود.

یکی از دلایل دیگر که بسیار شایع است وجود حباب گاز در مایع مفصلی است که با ترکیدن آن ها صدایی مانند تق تق شنیده می شود.

یکی دیگر از دلایل صدا دادن زانو وارد شدن فشار به مفصل زانو می باشد که می تواند با ساییدگی مفصل همراه باشد و صدای تق تق بدهد.

با توجه به موارد ذکر شده و بررسی های انجام شده معمولا بیشتر این صدا ها طبیعی بوده و جای نگرانی ندارند مگر این که همراه با درد، تورم یا التهاب باشند که در این صورت باید به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه شود.

انواع مدل های صدا دادن زانو

صدا دادن زانو می تواند انواع مختلف بدون درد و توام با درد و آسیب دیدگی داشته باشد که در این صورت علائم مختلفی در فرد بروز خواهد کرد. در ادامه به انواع مختلف صدای زانو خواهیم پرداخت:

در بسیاری از افراد مشاهده می شود که هنگام راه رفتن زانو هایشان صدا می دهد و هیچگونه دردی در این ناحیه وجود ندارد. در صورتی که مشکل شما فقط صدا دادن زانو است جای نگرانی نداد و زانوی سالمی دارید.

در برخی از افراد این صدا ها پس از یک تصادف، ضربه یا آسیب به زانو اتفاق می افتند که در این صورت صدا دادن زانو با درد همراه است. این صدا نشان از حرکت غیر اصولی زانو است که گاهی نیز به دلیل پارگی منیسک می باشد.

در برخی مواقع این صدای زانو در اثر آسیب نبوده و در اثر ابتلای فرد به بیماری هایی نظیر آرتروز، روماتیسم و … است.

علت صدا دادن مفاصل در نوزادان

در برخی نوزادان نیز گاها والدین شاهد چنین صدا هایی می باشند که برای آن ها نگران کننده است اما باید بگوییم این صدا ها در اثر کشیده شدن تاندون روی استخوان ایجاد می شود و موضوع نگران کننده ای نمی باشد و با گذشت زمان و رشد کودک حل می شود. اما در صورتیکه این صدا از لگن نوزاد باشد لازم است به پزشک ارتوپد مراجعه شود.

نحوه جلوگیری از صدا دادن زانو

در اکثر مواقع، صدا دادن یا تق تق کردن زانو نگران کننده نمی باشد. بطور مثال با توجه به موارد زیر می توان از صدا دادن این مفصل جلوگیری کرد:

• اگر کارمند هستید و مدت زمان طولانی پشت میز می نشینید، از زیر پایی استفاده کنید تا کمی پای شما بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.
  • اگر ورزش می کنید، ابتدا بدن خود را با انجام نرمش های مناسب گرم کنید تا از آسیب دیدگی های احتمالی مفاصل جلوگیری کنید.
  • در هنگام رانندگی های طولانی مدت، در مسافت های معنی از ماشین پیاده شوید و کمی راه روید. ( اگر در هنگام رانندگی زانو درد دارید اینجا را بخوانید )
  • استفاده از سرویس های فرنگی نیز می تواند از اعمال فشار زیاد به مفصل زانو جلوگیری بعمل آورد.
  • حتی المقدور از جمع کردن زانوی خود به مدت طولانی بپرهیزید.( بطور مثال از چهار زانو نشستن طولانی مدت، اجتناب کنید.)
  • برای حرکت دادن و یا بلند کردن وسایل سنگین وزن، از اهرم و ابزار کمکی بهره بگیرید تا فشار زیادی به کمر و مفصل زانوی شما وارد نشود.

درمان صدا دادن زانو

همانطور که در مباحث فوق بیان شد، علل متفاوتی بستر صدا دادن زانو را فراهم می آورند. بنابراین درمان های گوناگونی با توجه به تشخیص هایی که پزشک ارتوپد می دهد، برای رفع این عارضه وجود دارد. البته برای انجام درمان حتما باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه شده و هرگز درمان های خودسرانه انجام نشود. در ادامه به برخی درمان ها اشاره خواهیم کرد.

اگر دلیل تق تق کردن زانو، ضعف عضلات چهار سر باشد، پزشک مربوطه به فرد ورزش های مخصوصی جهت تقویت این عضلات را آموزش می دهد تا صدای ایجاد شده در مفصل زانو از بین برود. مدت زمان نتیجه دهی در هر فرد متغیر می باشد، اما بطور معمول بازه ی سه ماهه به منظور تقویت عضلات چهارسر در نظر گرفته می شود. همچنین ممکن است در این شرایط انجام فیزیوتراپی نیز توصیه شود.

گاهی برای رفع مشکل صدا دادن زانو کافی است روزی چند مرتبه پا های خود را بالا نگه دارید و از کمپرس یخ برای رفع التهاب استفاده کنید. همچنین در صورتی که درد یا صدا در اثر خونریزی و تورم باشد با بستن زانو توسط بانداژ و وارد آوردن فشار به این ناحیه می توانید درد را کاهش دهید. البته در صورت مشاهده تورم ممکن است پزشک به شما دارو های ضد التهاب تجویز نماید.

در مواقع حاد ممکن است علت صدا دادن زانو، کشیدگی سریع رباط ها و یا سائیدگی زانو ها روی هم یا آرتروز زانو باشد. در این حالت پزشک از تکنیک های درمانی پیچیده تر به منظور رفع صدای زانو و عوارض نامطلوب ناشی از آن، استفاده می نماید. در نهایت اگر هر یک از روش های ذکر شده برای فرد پاسخ دهی مناسب نداشته باشند و صدا دادن زانو ناشی از پارگی منیسک یا رباط باشد به دستور پزشک ممکن است جراحی انجام شود.

نتیجه گیری

نگران نباشید! با توجه به نکات فوق اگر در هنگام تق تق کردن زانو احساس درد داشتید، به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا علت اصلی این درد مشخص شود و اقدامات لازم جهت برطرف شدن این عارضه انجام پذیرد.