شکستگی گردن فمور

شکستگی گردن فمور یا شکستگی سر استخوان ران یکی از شایع ترین شکستگی ها در افراد مسن می باشد. شکستگی‌های گردن فمور معمولاً یا در اثر آسیب‌های خفیف (شایع‌ترین نوع)، مانند زمین خوردن یا افتادن افراد مسن، یا آسیب‌های شدید، مانند تصادف های جاده‌ای یا سقوط از ارتفاع در افراد جوان ایجاد می‌شوند. شکستگی گردن استخوان ران می تواند با آسیب به غضروف، رباط ها و سطوح مفصلی در مفصل ران همراه باشد و نیاز به تشخیص دقیق برای جلوگیری از آسیب های طولانی مدت مانند آرتروز مفصل ران، نکروز سر استخوان ران و درد مزمن لگن دارد. امروز می‌خواهیم در مورد این نوع شکستگی و درمان آن صحبت کنیم.

شکستگی گردن فمور چیست؟

شکستگی گردن فمور چیست؟

شکستگی گردن فمور یکی از شایع ترین شکستگی در افراد بالای 65 سال است، که معمولاً در اثر سقوط، مانند زمین خوردن ایجاد می شود. پوکی استخوان از قبل، خطر شکستگی گردن فمور را پس از زمین خوردن افزایش می دهد.

این شکستگی می تواند باعث درد شدید خنجری در لگن پس از افتادن شود. در برخی موارد، گردن استخوان ران به طور کامل شکسته نمی شود یا عضلات قوی ران هنوز قطعات را کنار هم نگه می دارند.

برای افراد مسن، تحرک و استقلال فرد آسیب دیده اغلب پس از شکستگی گردن فمور به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اغلب بیماران حتی نمی توانند مسافت های کوتاه را طی کنند، این شکستگی ها در زنان شایع تر است.

آناتومی استخوان ران

مفصل ران شما یک مفصل گوی و کاسه ای است که قسمت بالایی استخوان ران شما را به لگن متصل می کند. در بالای استخوان. ران حالت توپی شکل است، این همان “مفصل توپی” است که در سوکت لگن قرار می گیرد. درست زیر سر استخوان ران، گردن فمورال قرار دارد.

شکستگی گردن فمور، شکستگی داخل کپسولی است. کپسول ناحیه ای است که حاوی مایعی است که مفصل ران را روان و تغذیه می کند. شکستگی های این ناحیه بر اساس محل شکستگی در امتداد گردن فمور دسته بندی می شوند:

• زیر محل اتصال سر و گردن فمور
  • قسمت میانی گردن فمور
  • پایه گردن استخوان فمور
انواع شکستگی سر استخوان ران

علت شکستگی گردن فمور

حادثه شایع ترین علت شکستگی گردن فمور است. سن بالای 60 سال یا داشتن یک بیماری پزشکی که استخوان های شما را ضعیف می کند، مانند پوکی استخوان، خطر شکستگی در گردن استخوان ران را افزایش می دهد. ابتلا به سرطان استخوان نیز یک عامل خطر است.

افتادن شایع ترین علت شکستگی گردن فمور در افراد مسن است. در افراد جوان تر، این شکستگی ها اغلب ناشی از ضربه های شدید، مانند برخورد وسیله نقلیه یا سقوط از ارتفاع زیاد است.

شکستگی گردن فمور در کودکان بسیار نادر است. مگر در اثر ضربات شدید مانند تصادف، یا سایر شرایط مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی.

علائم شکستگی گردن فمور

شایع‌ترین علامت شکستگی گردن فمور، درد در کشاله ران است که با فشار وزن بر روی لگن یا تلاش برای چرخاندن لگن بدتر می‌شود. اگر استخوان شما به دلیل پوکی استخوان، سرطان یا سایر بیماری های پزشکی ضعیف شده باشد، ممکن است درد کشاله ران را تا زمان شکستگی تجربه کنید.

با شکستگی سر استخوان ران شما، ممکن است پای شما کوتاهتر از پای آسیب ندیده شما به نظر برسد، یا ممکن است پا و زانوی شما به سمت بیرون چرخانده شود.

چگونه شکستگی گردن فمور تشخیص دهیم؟

با مراجعه با پزشک متخصص ارتوپد در اهواز، پزشک معمولاً می‌تواند بر اساس موقعیت لگن، همراه با علائم شما تعیین کند که آیا شکستگی دارید یا خیر. پس از معاینه فیزیکی، پزشک از اشعه ایکس برای تایید شکستگی و تعیین اینکه کدام قسمت آسیب دیده است استفاده می کند.

شکستگی های کوچک خط مو یا شکستگی های ناقص ممکن است در عکسبرداری با اشعه ایکس ظاهر نشوند. اگر شکستگی شما در تصاویر دیده نمی شود و همچنان علائم دارید، پزشک ممکن است سی تی اسکن، یا ام آر آی یا اسکن استخوان را برای بررسی دقیق تر توصیه کند.

درمان شکستگی گردن فمور

درمان شکستگی های گردن فمور معمولاً شامل جراحی، دارو درمانی و توانبخشی است.

داروها

داروهای ضد درد باعث تسکین و کاهش کوتاه مدت درد می شود. این ممکن است شامل داروهای مسکن بدون نسخه  مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا داروهای تجویزی پزشک باشد.

پزشک شما ممکن است بسته به سن شما، داروهای پوکی استخوان را برای کمک به کاهش خطر شکستگی دیگر تجویز کند. این داروها با افزایش تراکم استخوان به تقویت استخوان های شما کمک می کنند.

جراحی شکستگی گردن فمور

انواع مختلفی از جراحی برای درمان شکستگی سر استخوان ران استفاده می شود. نوع جراحی مورد نیاز به شدت شکستگی، سن شما و شرایط پزشکی زمینه ای بستگی دارد. اینکه آیا شکستگی شما باعث آسیب به خون رسانی به سر استخوان ران شده است نیز به تعیین نوع جراحی مورد نیاز کمک خواهد کرد.

تثبیت داخلی

فیکساسیون داخلی از پین ها یا پیچ های فلزی برای نگه داشتن استخوان شما در کنار هم استفاده می کند تا شکستگی بهبود یابد. پین‌ها یا پیچ‌ها در استخوان شما وارد می‌شوند، یا ممکن است پیچ‌ها به یک صفحه فلزی که در امتداد استخوان ران شما قرار می گیرد، وصل شوند.

تعویض جزئی مفصل ران (همی آرتروپلاستی ران)

این روش در صورتی استفاده می شود که انتهای استخوان ها آسیب دیده یا جابجا شده باشد. این شامل برداشتن سر و گردن استخوان ران و جایگزینی آن با یک پروتز فلزی است.

تعویض کامل مفصل (آرتروپلاستی مفصل ران و لگن)

تعویض مفصل ران و لگن شامل جایگزینی مفصل توپی ران و سوکت فوقانی لگن با یک پروتز است. بر اساس تحقیقات منبع معتبر، این نوع جراحی بهترین نتایج درازمدت را در افراد دارد و همچنین مقرون به صرفه ترین است زیرا اغلب نیاز به جراحی بیشتر را در آینده برطرف می کند.

زمان بهبود شکستگی گردن فمور

مدت زمان بهبودی شما از شکستگی گردن استخوان ران به شدت شکستگی، وضعیت سلامت کلی شما و نوع جراحی مورد استفاده بستگی دارد. بهبودی در افراد متفاوت است. پس از ترخیص از بیمارستان نیاز به توانبخشی خواهد بود.

برای بازیابی قدرت و توانایی راه رفتن بعد از عمل، شما به فیزیوتراپی نیاز دارید. این بازیابی قدرت می تواند تا سه ماه طول بکشد. اکثر افرادی که برای ترمیم شکستگی تحت عمل جراحی لگن قرار می‌گیرند، اکثرا تمام تحرک خود را پس از درمان به دست می‌آورند.

عوارض شکستگی گردن فمور

همانطور که گفته شد، شکستگی گردن استخوان ران می تواند با آسیب به غضروف، رباط ها و سطوح مفصلی در مفصل ران همراه باشد و در صورت عدم درمان به مرور زمان باعث آسیب های طولانی مدت مانند آرتروز مفصل ران، نکروز سر استخوان ران و درد مزمن لگن شود..

شکستگی گردن فمور می تواند رگ های خونی را پاره نموده و خون رسانی به سر استخوان ران را کامل قطع کند. اگر خون رسانی به سر استخوان ران از بین برود، بافت استخوانی خواهد مرد (فرآیندی به نام نکروز آواسکولار)، که منجر به فروپاشی نهایی استخوان می شود. شکستگی هایی که در مکان هایی که جریان خون مختل نمی شود رخ می دهد شانس بیشتری برای بهبود دارند.

به این دلایل، درمان یک بیمار مسن با شکستگی های فمور به محل شکستگی و کیفیت خون رسانی بستگی دارد.