شکستگی صفحه رشد

شکستگی صفحه رشد یک ترک یا شکستگی در صفحه رشد در استخوان کودک است. علائم شامل درد، که ممکن است در پا یا بازوی متفاوت باشد و باعث محدودیت در حرکت می شود. درمان ها شامل گچ گرفتن یا جراحی است. امروز می خواهیم در مورد این نوع شکستگی در کودکان صحبت کنیم.

علائم شکستگی صفحه رشد چیست؟

شکستگی صفحه رشد چیست؟

شکستگی صفحه رشد یک ترک یا شکستگی در صفحه رشد در استخوان کودک است. صفحه رشد بخشی از بافت است که از غضروف تشکیل شده است، ماده ای لاستیکی و انعطاف پذیر که در انتهای استخوان های بلند بدن (انگشتان، بازوها و پاها) یافت می شود.

صفحات رشد شکل و طول استخوان کودک را در حین رشد مشخص می کند. هنگامی که رشد کودک متوقف شود، صفحات رشد به استخوان تبدیل می شوند. صفحات رشد نرم ترین و ضعیف ترین بخش های اسکلتی می باشند و گاهی حتی ضعیف تر از رباط ها و تاندون های اطراف هستند. آسیبی که ممکن است باعث رگ به رگ شدن مفصل برای بزرگسالان شود، می تواند باعث شکستگی صفحه رشد در کودک شود.

این شکستگی اغلب نیاز به درمان سریع دارد زیرا می تواند بر نحوه رشد استخوان تأثیر بگذارد. این شکستگی در کودکان که به درستی درمان نشده باشد مشکلات زیادی را ایجاد می کند. با درمان مناسب، اکثر شکستگی های صفحه رشد بدون عارضه جدی درمان می شوند

شکستگی صفحه رشد چیست؟

شکستگی صفحه رشد چقدر شایع است؟

تا یک سوم از تمام شکستگی هایی که در کودکان رخ می دهد، شکستگی صفحه رشد است. آنها در پسران بیشتر از دختران هستند. در واقع، پسران دو برابر دختران در معرض این شکستگی هستند، زیرا استخوان‌های دختران در سنین پایین‌تر رشد می‌کنند و سفت می‌شوند.

علت شکستگی صفحه رشد چیست؟

شکستگی در صفحه رشد رخ می دهد زیرا هنوز به طور کامل مانند استخوان سخت نشده است. علل اصلی شکستگی صفحه رشد، افتادن، تصادف یا انواع دیگر ضربه به بدن است. استفاده مکرر یا مداوم از یک مفصل به عنوان مثال، زمانی که کودک در هنگام تمرین ورزش هایی مانند ضربات توپ یا ژیمناستیک در حال کار بیش از حد روی اندام یا مفصل است، می تواند باعث این شکستگی شود.

سایر مسائلی که ممکن است باعث شکستگی صفحه رشد شوند عبارتند از:

• مشکلات پزشکی ارثی
  • استفاده از انواع خاصی از داروها
  • آزار جسمی
  • عفونت های استخوانی
  • قرار گرفتن در معرض سرمای شدید

علائم شکستگی صفحه رشد چیست؟

بیشتر شکستگی های صفحه رشد در استخوان های انگشتان دست، ساعد و ساق پا رخ می دهد. علائم این نوع شکستگی عبارتند از:

• محدود شدن دامنه حرکتی و ناتوانی در حرکت
  • حرکت محدود یک اندام یا مفصل
  • اندامی که متفاوت به نظر می رسد یا به طرز ناخوشایندی خم می شود.
  • ناحیه متورم، کبودی یا حساس در اطراف مفصل استخوان

از آنجایی که کودکان ممکن است نتوانند به کسی بگویند که آسیب دیده اند، بزرگسالان باید نسبت به علائم هوشیار باشند.

شکستگی صفحه رشد چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر نگرانی وجود دارد که کودک ممکن است دچار این شکستگی شده است، مهم است که کودک در اسرع وقت توسط پزشک ارتوپد خوب در اهواز معاینه شود. پزشک بیمار را معاینه می کند و از والدین در مورد سابقه پزشکی کودک می پرسد. به عنوان بخشی از معاینه، پزشک به آرامی ناحیه آسیب دیده را لمس می کند و ممکن است اندام را با دقت حرکت دهد تا دامنه حرکتی آن را بررسی کند.

پزشک ممکن است برای بررسی هر گونه تفاوت، عکسبرداری با اشعه ایکس از اندام آسیب دیده و سالم را تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری دیگری مانند سی تی اسکن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا سونوگرافی را تجویز کند.

شکستگی صفحه رشد چگونه درمان می شود؟

این عارضه باید به سرعت درمان شود زیرا ممکن است در رشد مناسب استخوان اختلال ایجاد کند. درمان بسته به میزان شکستگی صفحه رشد و استخوان متصل متفاوت است.

این نوع شکستگی در کودکان  به طور کلی با آتل یا گچ درمان می شود. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد که استخوان در جای خود قرار گیرد تا در موقعیت صحیح ترمیم شود. این ممکن است قبل یا بعد از قرار دادن گچ انجام شود. مدت زمانی که کودک شما باید در گچ یا آتل قرار بگیرد به محل و شدت شکستگی بستگی دارد. سن فرزند شما نیز مهم است: بیماران جوانتر سریعتر از بیماران مسن تر بهبود می یابند. باید پس از بهبودی به دقت بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که استخوان به رشد طبیعی خود ادامه می دهد.

برخی از شکستگی های صفحه رشد نیاز به جراحی دارند تا اطمینان حاصل شود که صفحه رشد به طور مطلوب برای رشد طبیعی آن استخوان در یک راستا قرار دارد. این جراحی را فیکساسیون داخلی می نامند. این شامل نمایاندن جا اندازی و قرار دادن آن با پیچ و صفحه است.

کلام اخر

اگر شکستگی صفحه رشد به سرعت پس از وقوع آسیب (در حدود پنج روز اول) تشخیص داده شود و به موقع درمان شود، بیمار بهبود می‌یابد و هیچ مشکل ماندگاری نخواهد داشت. گاهی اوقات، اگر شکستگی شدید باشد، چندین استخوان را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است عوارضی مانند توقف رشد ایجاد شود.

پانزده + دوازده =