در رفتگی مادرزادی مفصل لگن

محتوا

در رفتگی مادرزادی مفصل لگن

آیا می دانید درمان در رفتگی مادرزادی مفصل لگن چیست؟

بسته به شدت آسیب دیدگی مفصل لگن و سن بیمار، راهکارهای درمانی متفاوتی از سوی متخصص ارتوپدی اتخاذ می گردد.

در رفتگی مفصل هیپ ممکن است به صورت کامل و یا جزئی اتفاق بیافتد. در حالتی که در رفتگی به صورت کامل باشد، سر استخوان ران کاملا از حفره ی استابولوم خارج می شود. اما در حالت در رفتگی ناقص سر استخوان ران تنها مقدار کمی در حفره ی استابولوم بلغزد و کمی جابجا شود.

در رفتگی مادر زادی مفصل لگن در بزرگسالان را می توان از روش های مختلفی مانند: تکنیک های غیرتهاجمی و یا روش های تهاجمی مانند جراحی تعویض مفصل لگن درمان کرد.

در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ
در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ

انواع در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ

انواع در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ عبارت است از:

  • در رفتگی ناقص مفصل لگن

اگر این در رفتگی در یک طرف از بدن فرد ایجاد شود، مشهود ترین علامت آن کوتاهی یک پا نسبت به پای دیگر بیمار و لنگیدن آن هنگام راه رفتن است.

در در رفتگی های ناقص مفصل لگن به دلیل جابجایی سر استخوان ران در داخل حفره استابولوم و تمایل آن به خروج از این حفره، بیمار متحمل درد شدیدی در این ناحیه می شود.

لازم به ذکر است در سنین کودکی و نوجوانی فرد زیاد متحمل درد نمی شود، بلکه این احساس درد بیشتر در سنین بزرگسالی بروز می کند. یعنی مفصل حتی اگر دچار در رفتگی شده باشد می تواند تا چندین سال به عملکرد خود ادامه دهد.

اما همانطور که در مقاله تعویض مفصل لگن در اهواز بیان شده است؛ به مرور و با گذر زمان، میزان سایش و آسیب دیدگی مفصل ران بیشتر می شود و مفصل لگن دچار عوارض جبران ناپذیری می شود که تنها با جراحی، این در رفتگی و عوارض ناشی از آن جبران می شود.

  • در رفتگی کامل مفصل ران

حال اگر در رفتگی مادر زادی مفصل لگن به صورت کامل و دو طرفه ایجاد شود، هر دو پا کوتاه می شوند. اما به دلیل آسیب دیدگی و ناپایدار بودن مفصل لگن، فرد هنگام راه رفتن دچار مشکل می باشد و می لنگد.

در اکثر موارد امکان جا انداختن مفصل ران که به صورت کامل از حفره ی استابولوم خارج شده است، وجود ندارد. زیرا با گذر زمان و ایجاد عوارض ناشی از این در رفتگی و تحلیل غضروف مفصلی، سر استخوان ران و کاسه ی استابولوم دفرمه و از حالت طبیعی خارج می شوند.

در رفتگی مادرزادی مفصل لگن
در رفتگی مادرزادی مفصل لگن

درمان دررفتگی لگن مادرزادی در بزرگسالان

اگر بیماری با علائم در رفتگی مادرزادی مفصل لگن به متخصص ارتوپدی مراجعه نماید، متناسب با؛

  • سن فرد
  • شدت تخریف مفصل لگن
  • نوع در رفتگی مادرزادی مفصل لگن
  • عوارض ناشی از در رفتگی و …

جراحی دررفتگی لگن مادرزادی

راهکارهای درمانی متفاوتی از سوی پزشک مربوطه انتخاب می شود. به یاد داشته باشید تشخیص صحیح یک بیماری و بررسی علت اصلی آن عامل بسیار مهمی در انتخاب بهترین روش درمانی می باشد.

درمان در رفتگی مادرزادی مفصل لگن از طریق تعویض مفصل، امری پیچیده و حائز اهمیت می باشد. زیرا در مواقعی ممکن است حفره ی استابولوم عمق کافی برای جای گیری مفصل مصنوعی را نداشته باشد!

در این حالت جراح ارتوپد باید تغییرات مورد نیاز را در کاسه ی استابولوم ایجاد نماید تا بتواند پذیرای مفصل مصنوعی باشد. به طور مثال ممکن است این تغییرات با پیوند استخوان به حفره ی استابولوم امکان پذیرد.

بنابراین توصیه ی ما به شما هموطنان عزیز اهوازی این است تا با انتخاب بهترین متخصص ارتوپدی در اهواز با اطمینان خاطر بیشتری به درمان مشکلات استخوانی-عضلانی خود و عزیزانتان بپردازید.

چکیده مطلب

در رفتگی مادرزادی مفصل لگن ممکن است به صورت ناقص یا کامل ایجاد شود. بنابراین ممکن است راهکارهای درمانی برای انواع در رفتگی مفصل لگن متفاوت باشد.

یکی از علائم مشهود در رفتگی مفصل ران؛ لنگیدن به هنگام راه رفتن و یا کوتاه شدن پایی که دچار در رفتگی شده است، می باشد.

سایر مقالات مرتبط:

آرتروز لگن

آرتروسکوپی لگن

دکتر پویان علوی نژاد

اينجانب متولد سال ١٣٥٥در اهوازمي باشم. دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان خود را در اهوازگذرانده و در سال ١٣٧٣ در مقطع دكتراي عمومي وارد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان شدم. پس از گذراندن دوره ي عمومي ، در سال ١٣٨٥تحصيلات تخصصي خود را در رشته ي ارتوپدي در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز آغاز نمودم . بعد از اتمام دوره ي تخصصي ، در سال١٣٨٩طبابت خود را دراستان كرمانشاه و خوزستان آغاز نمودم و در اين مدت دوره هاي تكميلي فلوشيپي ارتروسكوپي را در المان و هند و دوره هاي ساليانه prp و Regenerative medicineدرآمريكا گذرانده ام و در حال حاضر ر دو بخش دولتي و خصوصي مشغول به خدمت رساني هستم.

پاسخ

چهارده − یازده =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
Call Now Button