درمان شکستگی استخوان رادیوس

مفصل آرنج دارای دو قسمت مجزا می باشد: مفصل لولایی بین استخوان بازو در بالا و استخوان های رادیوس و اولنا در پایین که حرکات فلکشن – اکستنشن را انجام می دهد؛ و مفصل محوری بین انتهای فوقانی رادیوس و اولنا که حرکت چرخشی ساعد را امکان پذیر می سازد.

درمان شکستگی استخوان رادیوس

این موضوع را باید به خاطر سپرد که چرخش آزاد ساعد نه تنها به سالم بودن مفصل رادیو اولنا فوقانی ، بلکه به حرکت آزاد رادیوس و اولنا در تمام طولشان و سالم بودن مفصل رادیواولنار تحتانی نیز بستگی دارد. حرکات فلکشن – اکستنشن به طور طبیعی بین زوایای 0 و 155درجه (صفر: وضعیت آناتومیک ، در حالتی که بازو صاف است.) انجام می شود. معاینه حرکات سوسپیناسیون – پروناسیون باید در وضعیت فلکشن آرنج تا زاویه ی قائمه انجام شود تا از چرخش شانه جلوگیری گردد. محدوده ی طبیعی سوسپیناسیون 90 درجه ( کف دست به سمت بالا) و محدوده ی طبیعی پروناسیون (کف دست به سمت پایین ) نیز 90 درجه می باشد. اگر محدوده ی حرکات چرخشی کاهش یافته باشد، باید به دنبال علت احتمالی آن در ساعد ، مچ دست و آرنج بود.

دکتر پویان علوی نژاد ، بهترین جراح ارتوپدی در اهواز  می باشد، که در زمینه ی درمان دررفتگی مفصل لگن ، دانش و مهارت فراوانی دارند. شما عزیزان می توانید جهت دریافت هرگونه مشاوره از دکتر علوی نژاد با شماره ۰۶۱۳۳۹۱۶۲۳۳ تماس حاصل نمایید و یا به کانال اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

محتوا

انواع شکستگی های دیستال رادیوس چیست؟

شعاع دیستال ممکن است به طرق مختلف دچار شکستگی شود، اما به طور کلی حدود 1 اینچ از انتهای دیستال مچ دست رخ می دهد. شایع ترین شکستگی رادیوس دیستال، شکستگی کولز است که با کج شدن استخوان رادیوس شکسته به سمت بالا مشخص می شود. انواع دیگر شکستگی های دیستال رادیوس عبارتند از:

  • شکستگی داخل مفصلی: شکستگی که تا مفصل مچ امتداد می یابد
  • شکستگی خارج مفصلی: شکستگی که به مفصل مچ امتداد نمی یابد
  • شکستگی باز: شکستگی استخوانی که از طریق پوست می شکند
  • شکستگی خرد شده: استخوان به بیش از دو قطعه شکسته می شود

علل شکستگی دیستال رادیوس چیست؟

افتادن روی بازوی کشیده رایج ترین راه برای شکستن رادیوس دیستال است. علل دیگر عبارتند از:

افتادن های جزئی با وجود پوکی استخوان (استخوان های شکننده)
ضربه شدید به مچ دست در هنگام تصادف خودرو

بیشتر بدانید: درمان آرتروز

علائم شکستگی دیستال رادیوس چیست؟

علائم شکستگی دیستال رادیوس شامل کبودی، تورم، درد و حساسیت فوری و محدودیت حرکت است. مچ دست شکسته نیز ممکن است تغییر شکل یافته به نظر برسد.

شکستگی دیستال رادیوس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما شکستگی‌های رادیوس دیستال را با تجویز عکس‌برداری با اشعه ایکس از مچ دست برای تشخیص شکستگی یا جابجایی استخوان و تعیین تعداد قطعات شکسته شده استخوان تشخیص می‌دهد. گاهی اوقات، ممکن است نیاز به یک اسکن کامپیوتری (CT) باشد تا نمای دقیقی از قطعات شکسته بدست آید.

عوارش ناشی از شکستگی استخوان رادیوس

عوارض شاخص این نوع شکستگی ، عبارتند از :

  • خشکی مفصل آرنج

یکی از عوارض مهم در شکستگی سر استخوان رادیوس، محدود شدن حرکت مفصل آرنج می باشد. نکته ی مهم در ترمیم این شکستگی ها بدون توجه به نوع درمان بکار برده شده این است که بیمار بتواند بعد از دوره ی درمان، عضلات اندام آسیب دیده را تقویت کند تا حرکت آرنج تسهیل شود. از حرکات نرمشی و تجویز شده ی متخصص ارتوپد ، در جهت ریکاوری مفصل آسیب دیده استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید ، فشار زیاد و بیش از اندازه به مفصلی که آسیب دیده و دچار شکستگی شده است، سبب تشدید عوارض نامطلوب، مانند افزایش محدود شدن حرکت آرنج ، می شود.

  • آرتروز یا سائیدگی مفصل آرنج

اگر در طول درمان شکستگی استخوان رادیوس ، قطعات شکسته شده ، خوب جوش نخورند ، سبب ایجاد ناهماهنگی در مفصل می شوند. این امر در طول زمان ، ایجاد آرتروز و سائیدگی در مفصل آرنج می کند. با شروع آرتروز ، می توان سر رادیوس را خارج کرد تا مفصل بهبود پیدا کند، اما اگر سائیدگی حاد باشد، خارج کردن تمام سر رادیوس هم کارآمد نمی باشد و مشکل بیمار را رفع نمی کند.

بنابر نکات گفته شده ، توصیه می شود در زمان شکستگی استخوان رادیوس ، به متخصص ارتوپدی مجرب مراجعه کنید ، تا بتوانید عوارض موجود را رفع کنید و شکستگی استخوان رادیوس را درمان کنید.

درمان شکستگی استخوان رادیوس

در شکستگی از نوع بدون جابجایی ، معمولا درمان شکستگی استخوان رادیوس، توسط آتل پیشنهاد می شود. به این صورت که ، اندام فوقانی را به وسیله ی آتل بلند و یا آویزان کردن دست از گردن (به مدت 2 تا 3 هفته) فیکس می کنند. بعد از این دوره ، بیمار می تواند با انجام فعالیت ها و نرمش های خاصی ، محدوده ی حرکتی آرنج خود را، به حالت طبیعی برگرداند. در برخی موارد برای تسکین درد آرنج از آرتروپلاستی آرنج نیز بهره می برند، اما این تکنیک رواج زیادی ندارد.

در شکستگی هایی که استخوان به قطعات بزرگ تبدیل شده باشد ، معمولا از درمان جراحی و جا انداختن به صورت باز بهره می گیرند و قطعات حاصل از شکستگی را با پیچ و پلاک های خاصی فیکس می کنند. درحالی که اگر استخوان در هنگام شکسته شدن به قطعات زیادی تبدیل شود ، درمان شکستگی استخوان رادیوس ، توسط عمل جراحی و برداشتن کامل سر رادیوس ، صورت می گیرد.

درمان شکستگی استخوان رادیوس

بیشتر بدانید: تعویض مفصل زانو

شکستگی استخوان رادیوس در کودکان

در کودکان معمولا شکستگی ناحیه ی  گردن رادیوس نسبت به شکستگی سر رادیوس ، شایع تر می باشد. با شکستن گردن رادیوس ، ناحیه ی سر رادیوس منحرف و کج می گردد. این کج شدگی اگر تا 10 درجه باشد نیاز به جا انداختن ندارد و با استفاده از یک آتل بلند ، آرنج کودک را تا 3 هفته فیکس می کنند تا حرکت نداشته باشد. اما اگر انحراف و کج شدگی سر استخوان رادیوس بیشتر از 10 درجه باشد ، از درمان جاانداختن بسته ی شکستگی ، استفاده می شود و بعد از آن به منظور بی حرکت کردن مفصل مورد نظر ، از آتل استفاده می شود. در این حالت اگر جااندازی بسته ، کارآمد نبود ؛ از عمل جراحی باز و جااندازی بصورت باز، بهره گرفته می شود.

به طور معمول به دنبال شکستگی استخوان رادیوس در کودکان ، ناحیه ی سر استخوان رادیوس همانند شکستگی در بزرگسالان ، از مفصل خارج نمی شود. این جابجایی سر استخوان رادیوس ، سبب می شود تا رادیوس به سمت بالا و به سمت استخوان بازو ، متمایل شود؛ که این جابجایی سبب ایجاد عوارض نامطلوبی درعملکرد مفصل ساعد می شود.

دکتر پویان علوی نژاد

اينجانب متولد سال ١٣٥٥در اهوازمي باشم. دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان خود را در اهوازگذرانده و در سال ١٣٧٣ در مقطع دكتراي عمومي وارد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان شدم. پس از گذراندن دوره ي عمومي ، در سال ١٣٨٥تحصيلات تخصصي خود را در رشته ي ارتوپدي در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز آغاز نمودم . بعد از اتمام دوره ي تخصصي ، در سال١٣٨٩طبابت خود را دراستان كرمانشاه و خوزستان آغاز نمودم و در اين مدت دوره هاي تكميلي فلوشيپي ارتروسكوپي را در المان و هند و دوره هاي ساليانه prp و Regenerative medicineدرآمريكا گذرانده ام و در حال حاضر ر دو بخش دولتي و خصوصي مشغول به خدمت رساني هستم.

پاسخ

11 + نه =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button