درمان آسیب های مچ پا

محتوا

درمان آسیب های مچ پا در اهواز

یکی از مشکلاتی که برای افراد به ویژه ورزشکاران ایجاد می شود در زمینه آسیب های مچ پا است . گاهی چیزی به آسانی قدم زدن روی یک سطح ناهموار می تواند باعث ایجاد درد شود .

آسیب های مچ پا در هر سنی برای هر کسی ممکن است رخ دهد. با این حال ، مردان بین 15 تا 24 سال در مقایسه با زنانی که سن آنها بیشتر از 30 سال است و نرخ بالاتری نسبت به مردان دارند ، میزان آسیب دیدگی مچ پا بیشتر است. نیمی از تمام آسیب های مچ پا در طی یک فعالیت ورزشی رخ می دهد. یش از 1 میلیون نفر هر سال به دلیل آسیب دیدگی مچ پا دچار شده و به اتاق های اورژانس مراجعه می کنند. شایع ترین آسیب های مچ پا ، اسپری ها و شکستگی ها است که شامل رباط ها و استخوان های مچ پا است. اما می توانید یک تاندون را نیز پاره یا صاف کنید.

درمان آسیب های مچ پا

چه نوع صدمات مچ پا وجود دارد؟

آسیب های مچ پا با نوع بافت – استخوان ، رباط یا تاندون – تعریف می شود. مچ پا جایی است که سه استخوان کنار یکدیگر قرار می گیرد . این استخوان ها در مفصل مچ پا توسط رباط ها نگه داشته می شوند ، که نوارهای الاستیک قوی از بافت همبند هستند و در ضمن اجازه حرکت طبیعی مچ پا را حفظ می کنند. تاندون ها برای انجام کار ایجاد حرکت مچ پا و پا ، عضلات را به استخوان ها متصل می کنند و به پایدار نگه داشتن مفاصل کمک می کنند.

فشارهای عضلانی و تاندونی در پاها و کمر شایع تر است. در مچ پا ، دو تاندون وجود دارد . این تاندون ها باعث تقویت و محافظت از مچ پا می شوند. آنها می توانند در اثر استفاده بیش از حد یا تروما ملتهب شوند.

چه عواملی باعث صدمات مچ پا می شوند؟

آسیب مچ پا هنگ امی اتفاق می افتد که مفصل مچ پا بیش از حد از موقعیت طبیعی خود پیچیده باشد. بیشتر آسیب های مچ پا یا در حین انجام فعالیت های ورزشی یا هنگام راه رفتن روی یک سطح ناهموار رخ می دهد که پا و مچ پا را به وضعیت غیر طبیعی مجبور می کند. موقعیت غیر طبیعی قوزک پا در کفش های پاشنه بلند یا صندل نیز عاملی است که می تواند به آسیب دیدگی مچ پا کمک کند. علاوه بر پوشیدن کفش ها ، یک آسیب مچ پا نیز می تواند در نتیجه رخ دهد:

سر خوردن یا افتادن

    پرش بلند

    قدم زدن یا دویدن روی سطوح ناهموار

    ضربه ناگهانی مانند تصادف اتومبیل

   و …

برای برقراری ارتباط با دکتر پویان علوی نژاد می توانید با شماره 06133916233 تماس حاصل فرمایید .
پیج اینستاگرام دکتر پویان علوی نژاد

آیا علائم مختلفی برای صدمات مختلف مچ پا وجود دارد؟

علائم ترک و شکستگی بسیار مشابه است. در حقیقت ، شکستگی ها گاهی اوقات می تواند با صدمه و آسیب های کوچک اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل مهم است که در سریع ترین زمان ممکن یک آسیب مچ پا توسط پزشک ارزیابی شود. علائم شامل:

درد ، اغلب ناگهانی و شدید

ورم

کبودی

عدم توانایی پیاده روی یا تحمل وزن بر روی مفصل آسیب دیده

با کشش ، مچ پا نیز ممکن است سفت باشد. با یک شکستگی ، ناحیه به لمس حساس می شود ، همچنین ممکن است مچ پا دچار تغییر شکل شود.

اگر آسیب خفیف باشد ، تورم و درد ممکن است اندک باشد. اما با کشش شدید تورم زیادی وجود دارد و درد به طور معمول شدید است.

پس از یک آسیب دیدگی مچ پا باید چه کاری انجام دهد؟

با به خاطر سپردن R.I.C.E می توانید کمکهای اولیه برای آسیب دیدگی مچ پا انجام دهید: استراحت ، یخ ، فشرده سازی ، ارتفاع.

مهم است که مچ پا را استراحت دهید تا از صدمه بیشتر جلوگیری کرده و وزن آن را از بین نبرید.

 یخ

استفاده از یخ باعث کاهش تورم و ایجاد احساس بی حسی می شود که درد را تسکین می بخشد. یخ زدن در زمان مناسب باید استفاده شود که  در 48 ساعت پس از صدمه می باشد ، هرگز از یخ برای مدت طولانی بیش از 15 دقیقه تا 20 دقیقه به طور مداوم استفاده نکنید .

40 دقیقه تا 45 دقیقه بعد صبر کنید تا اجازه دهید بافت ها به دمای طبیعی و حساسیت برگردند و در صورت لزوم تکرار شوند. می توانید کمپرس یخ را با استفاده از یک کیسه فریزر پلاستیکی پر از مکعب های یخ و آب برای قالب دادن به مچ پا خود استفاده کنید .

این مهم است که هیچ وزنی روی مچ پا قرار ندهید . شکستگی ها و اسپریل هایی که نادیده گرفته شده و یا به درستی تحت درمان قرار نگرفته اند می توانند منجر به مشکلات مزمن طولانی مدت در مچ پا شوند ، مانند آسیب مکرر ، ضعف مچ پا و ورم مفاصل.

سایر مقالات

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل ران

دکتر پویان علوی نژاد

اينجانب متولد سال ١٣٥٥در اهوازمي باشم. دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان خود را در اهوازگذرانده و در سال ١٣٧٣ در مقطع دكتراي عمومي وارد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان شدم. پس از گذراندن دوره ي عمومي ، در سال ١٣٨٥تحصيلات تخصصي خود را در رشته ي ارتوپدي در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز آغاز نمودم . بعد از اتمام دوره ي تخصصي ، در سال١٣٨٩طبابت خود را دراستان كرمانشاه و خوزستان آغاز نمودم و در اين مدت دوره هاي تكميلي فلوشيپي ارتروسكوپي را در المان و هند و دوره هاي ساليانه prp و Regenerative medicineدرآمريكا گذرانده ام و در حال حاضر ر دو بخش دولتي و خصوصي مشغول به خدمت رساني هستم.

پاسخ

4 × 5 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button