افراد کاندید تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو،  همانطور که می دانید روشی است که در آن قسمت هایی یا تمام مفصل آسیب دیده یا فرسوده شده زانو برداشته شده و با پروتزهای مصنوعی جایگزین می شود. هدف از جراحی تسکین درد و بازگرداندن عملکرد طبیعی مفصل و کمک به از سرگیری فعالیت های روزانه است. اما سوال این است چه کسانی کاندید مناسب جراحی تعویض مفصل زانو هستند؟ آیا این عمل برای تمام کسانی که تجربه زانو درد دارند توصیه می شود؟ امروز در این مطلب می خواهیم به افراد کاندید تعویض مفصل زانو بپردازیم.

آیا گزینه های درمانی به جز تعویض مفصل زانو وجود دارد؟

آناتومی زانو چیست؟

زانو از سه استخوان تشکیل شده است غضروف میان این لولای سه بخشی هم حرکت نرم و آرام استخوان ها را روی یکدیگر امکان پذیر می کند و هم بخشی از نیروی وزن ما را خنثی می کند وزنی که هنگام بالا رفتن از پله به 8 برابر وزن بدن می رسد.

تمام این ساختار در الیافی کشسان و قوی از تاندون ،رباط و مینیسک طوری به هم متصل شده اند که حرکت ما را در سطوح هموار و ناهموار به نرمی حمل و کنترل می کند.

نقش مفصل زانو چیست؟

مفصل یک اتصال بین 2 یا چند استخوان در بدن است. همچنین ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، غضروف و سایر ساختارهای بافت نرم، مفصل را در موقعیت خود نگه می‌دارند. مفصل زانو یک خدمتکار همیشه آماده است اما زمانی که به درد و بیماری دچار می شود هر حرکت ما را به مشکل می اندازد مانند دویدن، راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن ما را دردناک و دشوار می کند .

آیا گزینه های درمانی به جز تعویض مفصل زانو وجود دارد؟

پزشک متخصص ارتوپد معمولاً برای بازگرداندن دامنه حرکتی زانو و کاهش درد با درمان‌های کمتر تهاجمی شروع می‌کنند. درمان های کمتر تهاجمی شامل داروهای ضد التهابی، تزریق استروئید و فیزیوتراپی است. زمانی که درد در عرض 3 تا 6 ماه به این روش‌ها پاسخ نداد، جراحی می‌تواند بهترین راه‌حل ممکن باشد، به خصوص اگر درد شما در حالت استراحت نیز ادامه داشته باشد.

چه افرادی برای جراحی تعویض مفصل زانو مناسب هستند؟

چه افرادی کاندید جراحی تعویض مفصل زانو هستند؟

افرادی کاندید جراحی تعویض مفصل زانو هستند که اعمال غیر جراحی به بهبود آن ها کمک نمی کند . زمانی پزشک عمل جراحی مفصل زانو را برای درمان بیمار انتخاب می کند که سود جراحی بیشتر از زیان آن باشد و جراحی تعویض مفصل زانو جراحی موفقیت آمیزی در جهان است که روز به روز به پیشرفت های آن اضافه می شود مخصوصا در ناحیه لگن و زانو البته تعویض مفصل های متعدد در مفصل های مختلف تعریف شده است که در ایران در حال انجام است.

استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و سایر اشکال آرتریت می توانند بر زانو تأثیر بگذارند. با این حال، همه افراد مبتلا به آرتروز زانو کاندید جراحی تعویض کامل زانو نیستند. در زیر مواردی وجود دارد که پزشک متخصص ارتوپد توصیه می کند به شما که جراحی را انجام دهید.

چه افرادی کاندید جراحی تعویض مفصل زانو هستند؟

بیماران واجد شرایط برای این جراحی دارای:

• زانو دردی که در زندگی و فعایت های روزمره اختلال ایجاد می کند و به گزینه های درمانی غیر جراحی مناسب مانند ورزش، کاهش وزن، فیزیوتراپی، داروها، تزریق استروئید و بریس پاسخ نمی دهد.
  • آرتریت متوسط تا شدید در زانو که با تصویربرداری پزشکی قابل تایید است
  • دشواری در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و نشستن و برخاستن از صندلی
  • درد متوسط تا شدید حتی در هنگام استراحت که ممکن است خواب را تحت تأثیر قرار دهد
  • بدشکلی زانو، مانند پاهای کمانی یا زانوهای ضربه‌ای، که در نتیجه دژنراسیون مفصل زانو ایجاد شده یا تشدید شده است.
  • تورم و التهاب زانو که مزمن است و با دارو یا استراحت کنترل نمی شود.
  • علاوه بر بیماری ها کسانی که در تصادفات جاده ای زانو آن ها آسیب شدید دیده است و یا سقوط از ارتفاع.

چه زمانی جراحی تعویض مفصل زانو توصیه نمی شود؟

تعویض مفصل زانو برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، در صورتی که فرد مبتلا به موارد زیر باشد، تعویض زانو ممکن است توصیه نشود:

• عفونت سیستمیک یا مستعد عفونت است. چنین کسانی اول باید مشکل عفونت را درمان کرده و بعد برای جراحی اقدام کنند.
  • مشکلات قابل توجهی که بر عضلات یا بافت های نرم اطراف زانو تأثیر می گذارد، مانند یک اختلال عصبی-عضلانی. عضلات اطراف و بافت های نرم برای عملکرد زانو و موفقیت در تعویض مفصل زانو ضروری می باشند.
  • شرایط پزشکی بیمار که ممکن است با بیهوشی عمومی تداخل داشته باشد. خطرات مرتبط با بیهوشی در اتاق عمل می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
  • شرایط پوستی، مانند پسوریازیس، در ناحیه ای که قرار است جراحی صورت بگیرد. مشکلات پوستی می تواند بر نتیجه و بهبودی عمل تاثیر بگذارد و همچنین احتمال عفونت را افزایش دهد.
  • درد همراه با آرتریت که فعالیت های زندگی روزمره را به شدت محدود نمی کند و یا بر کیفیت زندگی روزانه تأثیر منفی می گذارد.

برخی از مشکلات سلامتی ممکن است لازم باشد قبل از تعویض مفصل زانو برای کاهش خطر عوارض جدی مورد توجه قرار گیرند. این مشکلات سلامتی عبارتند از:

• دیابت کنترل نشده با آزمایش خون که نشان دهنده افزایش هموگلوبین A1c است. در این موارد، فرد ممکن است نیاز به رژیم غذایی، ورزش، قرص یا تزریق انسولین داشته باشد تا قند خون را به سطوح ایمن قبل از جراحی بهبود بخشد.
  • بیماری عروقی شدید، که ممکن است با از دست دادن نبض در ساق پا، زخم های پوستی و تورم قابل توجه نشان داده شود. در این موارد، بیمار ممکن است قبل از جراحی نیاز به ویزیت مراقبت یا حتی روش‌های بازسازی عروق اندام داشته باشد.
  • چاقی زیاد که مانع از جراحی ایمن می شود. در این موارد، بیمار ممکن است از مشاوره تغذیه، نظارت بر برنامه های کاهش وزن، داروها یا حتی روش های چاقی قبل از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو بهره مند شود.
  • تغذیه ناکافی، که می تواند باعث کند شدن یا جلوگیری از بهبود موفقیت آمیز پس از جراحی شود. در این موارد، فرد ممکن است از مشاوره تغذیه یا مکمل کالری با شیک های پروتئینی قبل از جراحی بهره مند شود.
  • مصرف فعال سیگار یا نیکوتین. بیمارانی که تمایل به اصلاح رفتارهای خود دارند، می‌توانند به یک برنامه ترک سیگار مراجعه کنند و یا از داروهایی برای کاهش میل به نیکوتین استفاده کنند.

3 × پنج =