۶ عامل مهم در ایجاد آرتروز

آرتروز بیماری همه گیر و شایع

آرتروز (OA) یک بیماری مفصلی است که بسیاری از افراد در سنین مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری التهابی است. هنگامی رخ می دهد که غضروفهایی که مفاصل را می پوشند از بین برود.

غضروف یک محافظ از انواع مختلفی است که به شما امکان می دهد تا اتصالات شما یکنواخت حرکت کنند. هنگامی که غضروف شروع به تجزیه می کند ، استخوانهای شما هنگام حرکت ، به هم ساییده می شوند. اصطکاک باعث می شود:

• التهاب
  • سفتی، سختی

رخ دهد .  بسیاری از دلایل آرتروز خارج از کنترل شما است. اما می توانید برای کاهش خطر ابتلا به آرتروزتغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید.

علل ایجاد آرتروز

دلایل شایع ایجاد آرتروز

بالا رفتن سن

آرتروز یک مشکل مشترک شایع است که معمولاً با افراد مسن همراه است. طبق اطلاعات قابل اعتماد اکثر افراد تا ۷۰ سالگی علائم آرتروز را نشان می دهند.

اما آرتروزمحدود به افراد مسن نیست. جوانان همچنین می توانند علائمی را نشان دهند که حاوی آرتروزباشد ، از جمله:

• سفتی مفصل صبح
  • کاهش محدوده حرکت

افراد جوان به احتمال زیاد در نتیجه مستقیم یک ضربه به آرتروز مبتلا می شوند.

وراثت

آرتروز تمایل به اجرا در خانواده دارد ، به خصوص اگر نقص مفصل ژنتیکی داشته باشید. اگر والدین ، ​​پدربزرگ و مادربزرگ و یا خواهر و برادران به این بیماری مبتلا باشند ، احتمالاً از علائم آرتروزرنج می برید.

اگر بستگان شما علائم درد مفاصل دارند ، قبل از قرار ملاقات پزشک ، جزئیات را دریافت کنید. تشخیص آرتریت به سابقه پزشکی و همچنین معاینه جسمی به شدت وابسته است.

کسب اطلاعات در مورد تاریخچه خانواده شما می تواند به پزشک کمک کند تا یک برنامه درمانی مناسب برای شما داشته باشد.

نقش های جنسیتی

جنسیت نیز در آرتروز نقش دارد. به طور کلی ، تعداد بیشتری از زنان نسبت به مردان علائم پیشرونده آرتروزدارند.

آسیب های ورزشی

ترومای یک آسیب ورزشی می تواند در بزرگسالان در هر سنی باعث بروز آرتروز شود. صدمات شایع که ممکن است به آرتروزمنجر شود عبارتند از:

•     وارد شدن ضربه به غضروف
  •     اتصالات دررفته
  •     صدمات رباط

ترومای زانو مربوط به ورزش ، مانند سویه های رباط صلیبی قدامی (ACL) مشکل ساز هستند.

آرتروزو شغل شما

در بعضی موارد ، کاری که برای زندگی انجام می دهید (یا سرگرمی) می تواند منجر به آرتروز شود. آرتروزگاهی به بیماری “ساییدگی و پارگی” گفته می شود. فشار مکرر در مفاصل شما باعث می شود غضروف زودرس فرسوده شود.

افرادی که ساعتها فعالیت خاص انجام می دهند ، ممکن است به احتمال زیاد دچار درد و سفتی مفصل شوند. این شامل:

• کار فیزیکی
  • نشستن و برخواستن بسیار طولانی
  • بد حالت بودن فرم زانو ها
  • بالا رفتن از پله ها

اتصالاتي كه معمولاً تحت تاثير آرتروزمربوط به اشغال قرار دارند عبارتند از:

• دست ها
  • بلند کردن اجسام سنگین

آرتروز افراد در هر سنی ، جنسیت و اندازه را تحت تأثیر قرار می دهد. اما ، اگر اضافه وزن دارید ، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

وزن بیش از حد بدن استرس اضافی را بر مفاصل شما ایجاد می کند ، به خصوص:

•     زانو
  •     باسن

آرتروزهمچنین می تواند باعث آسیب غضروف ، مشخصه بارز آن شود. اگر نگران خطر خود هستید یا در حال حاضر احساس درد مفاصل دارید ، در مورد برنامه کاهش وزن مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر شغل در ایجاد آرتروز

افرادی که ساعتها به طور ساعتی فعالیتهای خاص خود را انجام می دهند ، ممکن است به احتمال زیاد دچار درد و سفتی مفصل شوند. این شامل:

•     کار فیزیکی
  •     زانو زدن
  •     چمباتمه زدن
  •     بالا رفتن از پله ها

اتصالاتي كه معمولاً تحت تاثير آرتروزمربوط به اشغال قرار دارند عبارتند از:

• دست ها
  • لگن

آرتروز، افراد در هر سنی ، جنسیت و اندازه را تحت تأثیر قرار می دهد. اما ، اگر اضافه وزن دارید ، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

وزن بیش از حد بدن استرس اضافی را بر مفاصل شما ایجاد می کند ، به خصوص:

• لگن

علائم آرتروز

علائم به جای نشان دادن ناگهانی ، به مرور زمان ایجاد می شوند. آنها شامل موارد زیر هستند:

درد یا درد در مفصل در حین فعالیت ، بعد از فعالیت طولانی یا در پایان روز.

سفتی مفصل معمولاً اولین چیزی است که در صبح یا بعد از استراحت رخ می دهد.

دامنه محدود حرکتی که ممکن است بعد از حرکت از بین برود.

هنگام خم شدن مفصل ، مفصل صدا می دهد .

تورم در اطراف مفصل.

ضعف عضلات در اطراف مفصل.

بی ثباتی مفصل

درمان ارتروز

در ادامه دو ویدئو در رابطه با جراحی های زانو جهت درمان آرتروز مشاهده خواهید نمود .

نتییجه گیری

آرتروز ممکن است به دلایل گوناگونی از جمله وراثت، وارد شدن ضربه در یک حادثه یا تصادف ، افزایش سن ، افزایش وزن و … ایجاد شود . اگر این مشکل را در خانواده خود مشاهده کرده اید قبل از ابتلا به آن به یک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا با استفاده از روش های مناسب اقدام به درمان این مشکل کند . هر چه پزشک شما ار تجربه بالا تر برخورددار باشد ، در نتیجه باعث می شود که تشخیص و نحوه درمان به خوبی انجام گیرد . بنابراین در انتخاب بهترین متخصص ارتوپدی نهایت دقت را داشته باشید .

سایر مقالات

تعویض مفصل رانو