انحراف شست پا یا هالوکس والگوس

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس یک ناهنجاری پا است. بسیاری از افراد فقط علائم خفیف دارند یا اصلاً علائمی ندارند. اما برای دیگران می تواند درد زیادی ایجاد کند. ژنتیک در ایجاد این ناهنجاری نقش دارد. با این حال، کفش های خیلی تنگ اغلب مقصر هستند. پوشیدن کفش مناسب و آتل باید علائم را تسکین دهد. اگر کمکی نکرد، در صورت وجود درد زیاد، جراحی نیز توصیه می شود. در این مطلب می خواهیم در مورد علائم و گزینه های درمان این بیماری با شما صحبت کنیم.

علائم انحراف شست پا چیست؟

هالوکس والگوس چیست؟

پاهای افراد اغلب با افزایش سن تغییر می کند. گاهی اوقات انگشت شست پا شروع به خم شدن به سمت انگشتان دیگر می کند و مفصل قاعده انگشت شست بیشتر و بیشتر بیرون می زند. بیشتر در زنان رخ می دهد و یکی از شایع ترین بدشکلی های پا است. بسیاری از افراد فقط با علائم خفیف یا هیچ علائمی ندارند. اما برای بعضی از افراد می تواند باعث درد و ناراحتی شود.

هالوکس والگوس تغییر شکلی است که باعث ایجاد یک توده استخوانی در قسمت داخلی پای شما در مفصل شست پا می شود که این توده می تواند فشار وارده بر تاندون ها را افزایش دهد و باعث شود انگشت شست پا به سمت انگشت دوم منحرف شود.

علائم انحراف شست پا چیست؟

ممکن است یکی یا همه موارد زیر را تجربه کنید:

• توده استخوانی در قسمت داخلی مفصل شست پا
  • انحراف انگشت شست پا به سمت انگشت دوم
  • درد، سفتی و تورم مفصل شست پا
  • پوست ملتهب، متورم یا سفت روی قسمت شست پا
  • مشکل در یافتن کفشی که به راحتی مناسب باشد.
  • تغییر شکل انگشتان دیگر
  • درد و سوزش روی برآمدگی کنار انگشت شست پا هنگام پوشیدن کفش
انحراف شست پا یا هالوکس والگوس چگونه درمان می شود؟

چه چیزی باعث انحراف شست پا می شود؟

اگرچه هالوکس والگوس یک بیماری بسیار شایع است، علت آن ناشناخته است. اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی و ارثی، شکل استخوان‌های پا و کفش‌های نامناسب از علل شناخته شده هستند. کفش‌های نامناسب می‌توانند باعث ناراحتی بیشتر در پاهای شما شوند و ممکن است خطر ایجاد مشکلات در آینده را افزایش دهند.

ممکن است بعضی از عوامل در ایجاد این ناهنجاری نقش داشته باشد، مانند:

• صدمات و ضربه قبلی به مفاصل انگشتان پا
  • مفاصل انعطاف پذیر
  • سن
  • شرایط التهابی آرتریت (آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و غیره)
  • سفتی در عضلات پشت پای شما
  • بیماری های عصبی عضلانی (سکته مغزی، فلج مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، نوروپاتی حرکتی و حسی ارثی و غیره)
  • فعالیت های خاصی که باعث افزایش فشار از طریق مفصل بزرگ شما می شود (پیاده روی، دویدن، فعالیت ورزشی و غیره)

هالوکس والگوس چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تعیین اینکه آیا درد ناشی از پا به دلیل انحراف شست پا است یا خیر، پزشک متخصص ارتوپد در اهواز وضعیت انگشنان پا را بررسی می کند، که آیا مفصل پایه شست پا برآمده است یا خیر، همچنین به موقعیت انگشتان پا نسبت به یکدیگر نگاه می کند و می بیند که چقدر می توانند حرکت کنند.

معاینه در حالت ایستاده، راه رفتن و نشستن فرد صورت می گیرد. پزشک همچنین وضعیت پوست پا را بررسی می‌کند، نشانه‌های سایر بیماری ها مانند آرتروز را بررسی می‌کند و به عنوان بخشی از معاینه، در مورد علائم و نحوه تأثیر آن ها بر فعالیت‌های روزمره زندگی می‌پرسد. همچنین در صورت لزوم عکسبرداری صورت می گیرد. این ناهنجاری می توانند از نظر شدت بسیار متفاوت باشند.

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس چگونه درمان می شود؟

انحراف شست پا می توانند با گذشت زمان بدتر شوند. اما درمان فقط در صورت ایجاد مشکل مورد نیاز است. بسیاری از افراد دچار این ناهنجاری آما به صورت خفیف هستند و ممکن است هیچ علائم آزار دهنده ای نداشته باشند.

truncate dir-rtl

نحوه درمان انحراف انگشت شست پا یا هالوکس والگوس

درمان های های غیر جراحی

مناسب‌ترین درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله علائم، نوع بدشکلی، و اینکه آیا فرد شرایط پزشکی دیگری مانند آرتریت روماتوئید، دیابت یا بیماری عروقی (رگ‌های خونی) دارد یا خیر.

قبل از هر چیز ارزش دارد که درمان های زیر را برای تسکین علائم انحراف شست پا امتحان کنید: آتل، کفش مناسب، فیزیوتراپی و مسکن.

1-آتل ها

از آتل ها برای نگه داشتن انگشت شست پا در وضعیت طبیعی استفاده می شود. هدف از بین بردن علائم و کند کردن پیشرفت این ناهنجاری است. آنها نمی توانند ناهماهنگی را اصلاح کنند.

2-کفش مناسب

به افراد توصیه می شود کفش های مناسب و پهن بپوشند که به انگشتان پا فضای کافی بدهد. اگر انگشتان پا یا مفصل شست پا درد دارند، می توان از کفی های طبی استفاده کرد.

3-ورزش

برای تقویت و کشش عضلات پا می توان تمرینات خاصی انجام داد.

4-داروهای مسکن

این ها ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به شکل قرص یا پماد باشد. با توجه به عوارض جانبی احتمالی، قرص ها فقط باید در مدت زمان کوتاهی استفاده شوند.

به طور خلاصه موارد زیر می تواند در کاهش علائم به شما کمک کند:

• استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده از داروی مسکن
  • ماساژ به وسیله ی روغن گرم
  • بهره گرفتن از فاصله دهنده های انگشتی
  • استفاده از کفی های طبی مناسب برای کفش
  • مصرف ابزار محافظ و اسپلینت
  • اصلاح رفتارهای حرکتی
  • فیزیوتراپی

درمان جراحی

اگر علائم شدید باشند و بهتر نشدند، جراحی می تواند آن ها را تسکین دهد. جراحی تنها راه درمان علائم با اصلاح ناهماهنگی است.. در صورت وجود علائم زیر، امکان جراحی کردن انحراف شست پا وجود دارد.

• درد شدید در قسمت پنجه ی پا ( به صورتی که فرد از انجام فعالیت های روزانه ی خود باز بماند و یا حتی نتواند به خوبی راه برود.)
  • ورم کردن و التهاب انگشت شست پا ( به صورتی که این تورم از طریق راه های درمانی بدون نیاز به جراحی بهبود نیابد.)
  • هنگامی که انگشت شست پا به طور کامل به سمت سایر انگشتان پا متمایل شده باشد
  • خشک شدن مفصل شست پا و ایجاد محدودیت واختلالات حرکتی

چگونه هالوکس والگوس را بدون جراحی درمان کنیم؟

افراد مبتلا به این ناهنجاری ممکن است در راه رفتن و پوشیدن کفش مشکل داشته باشند. هنگامی که وضعیت خفیف باشد، می توان آن را با تمرینات ورزشی یا آتل درمان کرد، اما اگر شرایط پیشرفت کند و باعث درد شدید شود، مداخله جراحی اغلب ضروری است.

عوارض جراحی هالوکس والگوس چیست؟

این جراحی اگر توسط پزشک متخصص ارتوپد با تجربه انجام شود عموما هیچ عارضه ای ماندگاری ندارد. بعضی از عوارض نادر عبارتند از عود ، جوش نخوردن، بد جوشی، نکروز آواسکولار، آرتریت و آسیب عصبی.

2 thoughts on “انحراف شست پا یا هالوکس والگوس

1. negin - آگوست 29, 2018 در 3:04 ب.ظ

شما زانو پرانتزی هم جراحی می کنید ؟
    اگه جراحی نشه در آینده مشکل ایجاد می کنه ؟؟؟؟؟؟؟

• dralavinejad - اکتبر 16, 2018 در 2:08 ب.ظ