دلایل جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که به عنوان آرتروپلاستی زانو نیز شناخته می شود . می تواند به تسکین درد و ترمیم عملکرد در مفاصل به شدت زانو کمک کند . این روش شامل جدا کردن استخوان و غضروف آسیب دیده ، استخوان زانو و جایگزینی آن با مفصل مصنوعی (پروتز) ساخته شده از آلیاژهای فلزی ، پلاستیک های درجه یک و پلیمر است .

در تعیین اینکه آیا تعویض زانو برای شما مناسب است ، یک جراح ارتوپدی دامنه حرکت ، پایداری و قدرت زانو را ارزیابی می کند. MRI از محل آسیب دیده می تواند به تعیین میزان خسارت کمک می کند .

پزشک شما با توجه به سن ، وزن ، سطح فعالیت ، اندازه و شکل زانو و سلامتی کلی می تواند از بین انواع پروتزهای زانو و روش های جراحی را انتخاب کند.

دلایل اصلی انجام تعویض مفصل زانو

شایع ترین دلیل جراحی تعویض زانو ، تسکین درد شدید ناشی از آرتروز است. افرادی که به عمل جراحی تعویض زانو احتیاج دارند ، معمولاً در راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و نشستن روی صندلی ها و برخواستن مشکل دارند. برخی نیز در حالت استراحت درد زانو دارند.

خطرات تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض زانو ، مانند هر عمل جراحی ، خطراتی را به همراه دارد. آنها شامل موارد زیر هستند:

• لخته های خون در ورید پا یا ریه ها
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • آسیب عصبی
  • علائم عفونت

در صورت مشاهده فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

• تب بالاتر از ۱۰۰
  • لرز شدید
  • افزایش قرمزی ، حساسیت ، تورم و درد در زانو

تعویض مفصل زانو معمولاً برای از بین بردن قسمتهای مصنوعی و آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری ها نیاز به عمل جراحی دارد. پس از پاک شدن عفونت ، جراحی دیگری برای زانو جدید انجام می شود.

زانوهای مصنوعی می توانند فرسوده شوند

یکی دیگر از خطرهای جراحی تعویض زانو ، عدم موفقیت مفصل مصنوعی است. استفاده روزانه حتی در قوی ترین قطعات فلزی و پلاستیکی نیز پوشیده است. در صورت استرس مفاصل با فعالیت های با ضربه زیاد یا اضافه وزن ، خطر شکست در مفصل بیشتر است.

برای برقراری ارتباط با دکتر پویان علوی نژاد می توانید با شماره ۰۶۱۳۳۹۱۶۲۳۳ تماس حاصل فرمایید .
پیج اینستاگرام دکتر پویان علوی نژاد

روند جراحی تعویض مفصل زانو

زانوی شما در معرض حالت خم قرار خواهد گرفت تا تمام سطح مفصل را در معرض دید خود قرار دهد. پس از آماده سازی سطوح مفصل ، جراح قطعات مفصل مصنوعی را می چسباند. قبل از بستن برش ، زانوی شما را خم کرده و می چرخاند ، آن را آزمایش می کند تا از عملکرد مناسب اطمینان یابد. عمل جراحی حدود دو ساعت طول می کشد.

تعویض مفصل زانومراحل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

شما یک تا دو ساعت به اتاق بهبودی منتقل می شوید. سپس به اتاق بیمارستان خود منتقل خواهید شد ، جایی که احتمالاً چند روز در آن خواهید ماند. داروهای تجویز شده توسط پزشک باید به کنترل درد کمک کنند.

در طول مدت بستری در بیمارستان ، شما را به حرکت دادن پا و مچ پا تشویق می کنید ، که باعث افزایش جریان خون به عضلات پا می شود و به جلوگیری از تورم و لخته شدن خون کمک می کند. برای محافظت بیشتر در برابر تورم و لخته شدن ، احتمالاً رقیق کننده خون خواهید بود و از شیلنگ یا چکمه فشرده سازی استفاده خواهید کرد.

از شما خواسته می شود تمرینات مکرر تنفسی را انجام دهید و به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

روز بعد از عمل ، یک فیزیوتراپی به شما نشان می دهد که چگونه می توانید زانوی جدید خود را ورزش کنید. بعد از ترک بیمارستان ، شما به فیزیوتراپی در خانه یا مرکز ادامه خواهید داد.

طبق دستورالعمل ، تمرینات خود را به طور مرتب انجام دهید. برای بهترین بهبود ، تمام دستورالعمل های تیم مراقبت خود را در مورد مراقبت از زخم ، رژیم غذایی و ورزش دنبال کنید.

نتایج جراحی تعویض مفصل زانو

برای بیشتر افراد ، جایگزینی زانو باعث تسکین درد ، بهبود تحرک و کیفیت بهتر زندگی می شود. و انتظار می رود بیشتر تعویض زانو بیش از ۱۵ سال طول بکشد.

سه تا شش هفته بعد از عمل ، شما به طور کلی می توانید بیشتر فعالیت های روزانه ، مانند خرید و خانه داری سبک را از سر بگیرید. در صورتی که بتوانید عضلات کافی برای عملکرد ترمز و شتاب دهنده داشته باشید و اگر هنوز داروهای ضد درد را مصرف نمی کنید ، رانندگی نیز در حدود سه هفته امکان پذیر است اگر زانوی خود را به اندازه کافی خم کنید تا بتوانید در ماشین بنشینید.

بعد از بهبودی ، می توانید در فعالیتهای مختلف کم تأثیر ، مانند پیاده روی ، شنا ، گلف یا دوچرخه سواری شرکت کنید. اما شما باید از فعالیت های تأثیر بیشتر جلوگیری کنید – از جمله دویدن ، اسکی ، تنیس و ورزش هایی که شامل تماس یا پریدن می شوند. در مورد محدودیت های خود با پزشک خود صحبت کنید.

سایر مقالات

تعویض مفصل رانو