علت عقب زدگی زانو و راه های درمان آن

عقب زدگی زانو

دفرمگی و تمایل زانو به سمت عقب را اصطلاحا Genu recurvatum (ژنورکورواتوم) یا همان عقب زدگی زانو می گویند. به عبارت دیگر؛ زانو به دلیل یک اکستانسیون (صاف شدگی) بیش از حد به سمت عقب متمایل می شود.

لازم به ذکر است، تو رفتگی زانو عارضه ای شایع در میان زنان می باشد. همچنین افرادی که مبتلا به شل بودن رباط هستند، نیز بیشتر مستعد عقب زدگی زانو می باشند. در ادامه ی بحث قصد داریم به علائم و راهکارهای درمانی موثر برای رفع عقب زدگی زانو را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های عقب زدگی زانو

• احساس درد
  • اختلال در عملکرد مفصل زانو (در هنگام راه رفتن و انجام فعالیت های روزمره)
  • کشیدگی بیش از اندازه ی پشت زانو
  • فشردگی قسمت جلویی مفصل زانو

در بررسی علائم فوق باید به سایر آسیب دیدگی های زانو مانند هرگونه پارگی در رباط های زانو، آسیب های قسمت میانی زانو و… توجه کرد.

علائم عقب زدگی زانو

علت عقب زدگی زانو

عوامل متعددی می توانند باعث عقب زدگی زانو شوند، به طور مثال:

• شل بودن رباط های زانو ( به صورت مادرزادی)
  • ضعف و ناتوانی ماهیچه ی فموریس
  • بد جوش خوردن استخوان زانو بعد از شکستگی
  • ضعیف بودن ماهیچه های اکستانسور (این عضلات نقش مهمی در صاف شدن مفصل زانو بر عهده دارند.)
  • اختلال در مفصل پروپریسپشن (این مفصل باعث تعادل بدن می شود.)
  • سایر اختلالات عضلانی مانند دیستروفی و…

و بسیاری از بیماری های عصبی و عضلانی دیگری نیز می توانند از جمله عوامل موثر در فرو رفتگی زانو باشند. علت اصلی عقب زدگی زانو با مراجعه به متخصص ارتوپدی و انجام معاینات و بررسی های لازم مشخص می شود.

علت عقب رفتگی زانو

عوارض عقب زدگی زانو

ژنورکورواتوم دارای درجات مختلفی اعم از: خفیف، متوسط و حاد می باشد. بسته به نوع درجه ی عقب زدگی زانو فرد دچار عوارض مختلفی می شود. ولی لازم به ذکر است عقب زدگی زانو بستر مناسبی برای ابتلای فرد به آرتروز زانو را فراهم می آورد.

دیگر عوارض ناشی از عقب زدگی زانو عبارتند از:

• احساس درد و ناراحتی
  • اختلال در راه رفتن
  • افتادگی مفصل لگن
  • فرد مبتلا ظاهری کوتاه قد پیدا می کند.
  • آسیب دیدگی شدید مفصل زانو

تشخیص عقب زدگی زانو

ام آر آی:

معمولا گرافی های تهیه شده توسط اشعه ی X  و یا ام آر آی، راهکارهای بسیار موثری در تشخیص عقب زدگی زانو و همچنین میزان مورب بودن استخوان جلویی زانو می باشد. (هرچه مورب بودن استخوان جلویی زانو کمتر باشد احتمال ابتلا به عقب زدگی زانو بیشتر می شود.)

زیرا در این گرافی ها محل قرار گیری استخوان و وضعیف بافت های نرم نیز قابل ملاحظه و بررسی می باشند.

توجه کنید:

با اندازه گیری ارتفاع پاشنه پای بیمار می توان میزان و شدت عقب زدگی زانو را تشخیص داد. (به صورتیکه؛ هرچه ارتفاع پاشنه ی پای بیمار بیشتر باشد، شدت عقب زدگی زانو نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.)

عکس عقب زدگی زانو

بیماری های زمینه ای:

برای تشخیص صحیح علت این عارضه نیاز است تا سابقه ی پزشکی، سابقه ی تصادف یا آسیب دیدگی های مفصلی و… خود را در اختیار متخصص ارتوپدی قرار دهید.

معاینات فیزیکی:

پزشک با بررسی و تحلیل نحوه ی راه رفتن نیز می تواند میزان و شدت عقب زدگی زانو را در فرد بسنجد.

درمان عقب زدگی مفصل زانو

انتخاب روش درمانی بسته به پارامترهایی نظیر: شدت و میزان عقب زدگی زانو، آسیب های ناشی از این عارضه، سن بیمار و… متفاوت می باشد. از روش های رایج درمان عقب زدگی زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• فیزیوتراپی

با انجام نرمش های مخصوص می توان عضلات چهار سر ران را تقویت نمود. ممکن است با تقویت عضلات مذکور، اتساع زانو نیز برطرف شود.

• جراحی زانو

در مواردی که عقب زدگی زانو شدید باشد و آسیب های زیادی را به مفصل زانو تحمیل کرده باشد، جراح ارتوپد ممکن است یکی از تکنیک های تهاجمی مانند: استئوتومی پروگزیمال تیبیا برای کاهش اتساع زانو و تقویت عملکرد آن، انتخاب کند.

از دیگر تکنیک های موثر در درمان عقب زدگی زانو، آرتروسکوپی زانو می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید اینجا را کلیک کنید.

چکیده مطلب

متخصص ارتوپدی با معاینه ی فرد مبتلا به عقب زدگی زانو می تواند علت قطعی این عارضه را بفهمد. بعد از تشخیص علت عقب زدگی زانو، بهترین تکنیک درمانی از سوی پزشک مربوطه تجویز می شود.

بنابراین توصیه  ی ما به شما هموطنان عزیز اهوازی این است که؛ از درمان های خودسرانه بپرهیزید و حتما به متخصص ارتوپد خوب در اهواز مراجعه نمایید.

یک × 5 =