سندرم پلیکا

سندرم پلیکا مربوط به کدام عضو از بدن می باشد؟

علائم سندرم پلیکا چیست؟ چه راهکاری برای درمان این سندرم وجود دارد؟

در ادامه ی مطلب به تعریف سندرم پلیکا و علائم آن می پردازیم.

پلیکا چیست؟

مفصل زانو به واسطه ی کپسول مفصلی پوشانده شده است که یکی از وظایف اصلی این کپسول، تقویت پایداری مفصل زانو می باشد. قسمت داخلی کپسول مفصلی از بافتی به نام غشای سینوویال تشکیل شده است.

سندرم پلیکا چیست؟

سندرم پلیکا زمانی ایجاد می شود که غشای سینوویال به سمت فضای مفصلی، چین بخورد. به این پلیسه یا synovial fold پلیکا گفته می شود. معمولا سندرم پلیکا در بخش درونی مفصل زانو ایجاد می شود.

عوارض سندرم پلیکا

معمولا سندرم پلیکا عارضه ی خاصی را به فرد تحمیل نمی سازد. اما نکته ی قابل توجه در این موضوع این است که؛ اگر مفصل زانو به طور مدام حرکت کند، ممکن است این سندرم تحریک شود و مشکلاتی را برای فرد ایجاد سازد.

فردی را در نظر بگیرید که مبتلا به پلیکا می باشد. این فرد ممکن است در حین دوچرخه سواری، دویدن، بالا و پایین رفتن از پله و … دچار زانو درد شود.

علت این زانو درد التهاب و تورم پلیکا می باشد. زیرا در مواقعی که فشار یا ضربه ای ناگهانی به مفصل زانوی فرد وارد شود، کشش ناگهانی پلیکا باعث ایجاد تورم و التهاب و در نتیجه احساس درد در مفصل زانو می شود.

غشای سینوویال به دنبال التهاب و تورم پلیکا ضخیم تر می شود. این ضخامت باعث افزایش آسیب پذیری مفصل زانو می شود. در این حالت فرد با انجام حرکات و فعالیت های ساده و خفیف نیز دچار زانو درد می شود.

نشانه های سندرم پلیکا

سندرم درد زانو

یکی از علائم مشهود در سندرم پلیکا، زانو درد می باشد. علت این زانو درد همانطور که در مطلب فوق بیان شد، التهاب و تورم پلیکا می باشد. این درد به هنگام خم کردن زانو، بالا و پایین رفتن از پله ها و … بیشتر می شود.

علت افزایش درد زانو، لغزیدن پلیکا روی کندیل استخوان ران می باشد. در این حالت مفصل زانوی فرد به لمس کردن حساس می شود و ممکن است با فشار دادن زانو، احساس درد نیز افزایش یابد.

تشخیص سندرم پلیکا

به دلیل شباهت بسیار زیاد علائم ناشی از سندرم پلیکا با سایر بیماری های مفصلی (مانند: آرتروز زانو، پوکی استخوان و …)، تشخیص این بیماری بسیار حساس و نیازمند دقت متخصص ارتوپدی می باشد.

۱-    یکی از راه های تشخیص مناسب سندرم پلیکا، رد شدن ابتلا به سایر بیماری های مفصلی می باشد.

متخصص ارتوپدی با گرفتن شرح حال از بیمار بررسی های خود را آغاز می کند. در اکثر موارد بیمار ابراز می کند که بعد از ترومای مستقیم به ناحیه ی قدامی زانو، دچار درد در این مفصل شده است. احساس درد در این افراد با صاف کردن کامل مفصل زانو شدت می یابد.

۲-    تهیه ی گرافی های تشخیصی مانند MRI نیز یکی از راهکارهای موثر در تشخیص مناسب سندرم پلیکا می باشد.

راه های تشخیص و درمان سندرم پلیکا

زیرا متخصص ارتوپدی با بررسی گرافی های تهیه شده می تواند مفصل زانو را به طور دقیق تری مورد معاینه قرار دهد و حتی احتمال وجود سایر بیماری های مفصلی را بررسی نماید.

• آرتروسکوپی زانو

اگر سندرم پلیکا با روش های غیرجراحی تشخیص داده نشود، متخصص ارتوپدی انجام آرتروسکوپی زانو را تجویز می نماید.

همانطور که در مقاله ی آرتروسکوپی زانو در اهواز ذکر شده است، این تکنیک هم در تشخیص بیماری و هم در درمان بیماری های مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گونه ای که؛ جراح ارتوپد با وارد کردن آرتروسکوپ به مفصل زانو می تواند وجود سندرم پلیکا را به طور قطعی تایید کند. بعد از تشخیص نهایی این سندرم، جراح با برداشتن نواحی ملتهب و متورم پلیکا می تواند به کاهش علائم ناشی از این سندرم و درمان آن کمک کند.

درمان سندرم پلیکا

معمولا متخصص ارتوپدی در مراحل اول از تکنیک های غیرتهاجمی به منظور درمان این سندرم بهره می گیرد. به طور مثال پزشک راهکارهای زیر را برای درمان سندرم پلیکا تجویز می نماید:

دوری از فعالیت های شدید بدنی مانند: دوچرخه سواری و…

دارو درمانی (مانند داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی)

انجام فعالیت های ورزشی که باعث تقویت عضلات اطراف زانو (مانند عضلات چهار سر ران و همسترینگ) می شوند.

اگر هیچکدام از روش های غیرتهاجمی مذکور نتوانند علائم ناشی از سندرم پلیکا را کاهش دهند، پزشک از آرتروسکوپی زانو به منظور درمان این سندرم استفاده می کند.

2 × سه =