روماتیسم

آیا می دانید، امروزه روماتیسم یکی از شایع ترین انواع، درد های مفصلی است؟
با مطالعه ی این مقاله می توانید، با روماتیسم و علایم و عوارض آن آشنا شوید.

روماتیسم

عوارض مفصلی

عوارض مفصلی طیف بسیار گسترده ای دارند، و انواع مختلفی را شامل می شوند. هرکدام از عوارض مفصلی علایم و ویژگی ها و راه های درمانی، مخصوص به خود را دارند.
یکی از انواع، عوارضی که مفصل را درگیر می کند، روماتیسم است. این عارضه به طور معمول در افرادی که سن بالایی دارند، ظاهر می شود و علایم مختلفی را از خود نشان می دهد.

امروزه ،در متون و اصطلاحات پزشکی، بیشتر از واژه ی آرتریت (التهاب مفصل)، به جای روماتیسم استفاده می شود. نوعی از روماتیسم به نام، روماتیسم غیر مفصلی (سندرم درد موضعی) یا (روماتیسم بافت نرم)، نیز سبب ایجاد درد و عوارض ناراحت کننده در بیماران می شود.

بیماری آرتریت رومائید

در معنا به وجود حالاتی مانند، التهاب و درد در عضلات، تاندون ها، مفاصل، استخوان ها و اعصاب محیطی بدن، روماتیسم گفته می شود. بنابر موارد گفته شده، روماتیسم طیف زیادی از انواع عوارض مفصلی را در بر می گیرد. در میان بیماری های روماتیسم، آرتریت رومائید ، رایج تر و شناخته شده تر است.
این بیماری سبب ایجاد درد و تورم در مفاصل کوچک همچون: دست ها، آرنج ها ، زانو ها و… می شود. شیوع این بیماری در بدن به گونه ای است که، می تواند هر مفصل متحرکی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
علایم تورم، خشکی مفاصل در این بیماری، تشدید می شود. به ویژه صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب، درد مفاصل به مدت طولانی تری، شدید می شود.
از علایم دیگر این بیماری می توان به ضعف و بی حالی، کم شدن میزان انرژی و احساس خستگی زود رس در بدن بیمار، اشاره کرد.

علت بروز روماتیسم

سیستم دفاعی تعبیه شده در بدن انسان به گونه ای است که، نسبت به ورود هرگونه عامل بیگانه و بیماری زا به بدن، واکنش دفاعی نشان می دهد. از این طریق از بدن در مقابل عوامل بیگانه و بیماری زا محافظت می کند. یکی از راه های دفاعی در حفاظت از بدن، تولید و ترشح پادتن (آنتی بادی) است.
پادتن ها بصورت اختصاصی عمل می کنند و با تشخیص و شناسایی عوامل بیگانه، آن ها را مورد حمله قرار می دهند و از بین می برند.
گاها سیستم ایمنی و دفاعی بدن، دچار اختلالاتی می شود که نسبت به سلول های خودی بدن، واکنش نشان می دهد و نسبت به ازبین بردن آن ها اقداماتی انجام می دهد.
علت ایجاد این اختلال در سیستم دفاعی بدن هنوز مشخص نیست. این اختلال سبب ایجاد انواعی از بیماری ها به نام، بیماری های خود ایمنی می شود. روماتیسم نیز بیشتر به صورت یک بیماری خود ایمنی ظاهر می گردد.
در این بیماری ها سیستم ایمنی و دفاعی بدن، به طور اشتباه سلول ها و بافت های خودی بدن را بیگانه در نظر می گیرد و به منظور ازبین بردن آن ها، واکنش هایی از جمله ترشح پادن، انجام می دهد، که این واکنش ها سبب ایجاد آسیب هایی، در بدن می شود.

یکی از انواع، عوارضی که مفصل را درگیر می کند، روماتیسم است.  دکتر پویان علوی نژاد ، بهترین جراح ارتوپدی در اهواز می باشد . که با مراجعه به ایشان می توانید آسیب های ناشی از روماتیسم را درمان کنید. جهت دریافت هرگونه مشاوره از دکتر علوی نژاد با شماره ۰۶۱۳۳۹۱۶۲۳۳ تماس حاصل نمایید .

علائم روماتیسم

۱- علامت های عمومی
بیش از ۷۰% از مواقع علامت های ابتدایی ظهور این بیماری در فرد به صورت: ضعف، کاهش اشتها، درد مبهم در عضلات و احساس خستگی زود رس، است.
۲- علائم مفصلی
در ۳۰% مواقع، علامت های شروع این بیماری در ابتدا به صورت:
۱٫ درد مفصلی (با حرکت دادن مفصل و یا ایجاد فشار بر آن، درد زیادتر می شود)
۲٫ تورم مفصل
۳٫ اگر عارضه در اندام های تحتانی و حرکتی بدن صورت گیرد، فرد به هنگام راه رفتن لنگ می زند.
۴٫ احساس خشک شدن مفصل (بیشتر در هنگام بیدار شدن از خواب به هنگام صبح حس می شود)
۵٫ قرینه بودن مفاصل درگیر این بیماری و …، بروز می کند.

۳- علامت های غیر مفصلی
این علایم به طور معمول در ۴۰% از افراد ظاهر می شود. افرادی که فاکتور Rheumatoid در خون آن ها بالا باشد، در زمره ی این افراد قرار دارند. که ازجمله مهم ترین این عوامل می توان به:
۱٫ برجستگی و بیرون زدگی های بدون درد در زیر پوست (ندول های روماتیسمی، Rheumatoid nodules نام دارد.)
۲٫ بافت ریه و پرده های اطراف آن درگیر می شوند و اختلالات تنفسی در فرد پدید می آید.
۳٫ عروق خونی بیمار به ویژه رگ های خونی پوستی و سیستم عصبی فرد بیمار، درگیر می شود. این درگیری در هر عضوی که پدیدار شود، علایم و عوارض مخصوصی را در آن عضو، ظاهر می سازد.
۴٫ در یک درصد از بیماران، چشم ها درگیر می شوند و آسیب می بینند. سفیدی چشم در این بیماران ملتهب و قرمز می شود. همچنین حالت خشکی چشم نیز در این بیماران مشاهده می شود.
۵٫ اطراف تاندون ها ملتهب می شود
۶٫ ایجاد آنمی (کم خونی)
۷٫ تب و … اشاره کرد.

هم وطنان عزیز اهوازی، می توانند با مراجعه به دکتر پویان علوی نژاد، متخصص ارتوپدی ، عوارض ناشی از روماتیسم و دردهای مفصلی خود را،  برطرف سازند.

سایر مقالات دکتر پویان علوی نژاد

درمان روماتیسم