درمان کیست زانو

کیست زانو چیست؟

انواع کیست هایی که در نواحی زانو ها ایجاد می شود کدامند؟

کیست زانو چه علائمی دارد؟

کیست زانو به چه  دلایلی رخ می دهد؟

آیا کیست زانو درمان پذیر است؟

درمان کیست زانو

سوالاتی که در فوق ذکر شد از جمله مهم ترین و پرتکرار ترین سولاتی است که در زمینه کیست زانو پرسیده می شود.

در نوشتاری که در صدد نگارش آن هستیم از جمله مهم ترین اهدافی که دنبال می کنیم این است که بسیاری از اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد را در بخش های مجزا و مستقل توضیح دهیم.

کیست زانو

کیست زانو به بخشی از مشکلاتی که گفته می شود که در نواحی زانو ها ایجاد می شود. این کیست ها در واقع مایعات اضافی ای هستند که اجتماعی بی جهت دارند و عارضه هایی را به همراه می آورند.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که کیست زانو دو نوع عمده دارد: یکی کیست منیسک، دومی کیست بیکر.

این دو نوع کیست علائم مربوط به خود را دارد و نیز علل مختلفی در آن دخیل است.

انواع کیست

کیست بیکر

در مواردی مشاهده شده است که مایعی که به طور عادی در فضای داخلی زانو ها وجود دارد از حدی فراتر رفته و موجب می شود که آب اضافی در نواحی پشت زانو جمع شود. همین مساله نیز خود عاملی می شود بر بروز مشکلاتی از جمله درد ها.

در صورتی که زانو دچار کیست بیکر شود در مواردی کبودی و تورم ایجاد می شود. علاوه بر آن ناحیه زانو با کاهش قابلیت حرکتی روبرو خواهد بود و نیز آنکه افراد گاهی حس می کنند ناحیه پشتی زانو سفت شده است.

کیست منیسک

این کیست در ناحیه ای از زانو ایجاد می شود که منیسک نامیده می شود. این بخش از زانو عهده دار بخش هایی از فعالیت های زانو است.

در واقع زمانی که ضربه ای به زانو وارد می شود منیسک بخشی از درد ها را به خود جذب می کند. به نوعی همچون ضربه گیری در هنگام وارد امدن فشار یا ضربه عمل می کند که از درد ضربه ها بکاهد.

در برخی از شرایط عللی موجب می شوند که درد هایی در این ناحیه ایجاد شود.

در صورتی که در منیسک پارگی رخ دهد موجب می شود که کیست در اطراف آن ایجاد شود. در مواردی مایع اضافی زانو ها یا وارد منیسک پاره می شوند یا اینکه آن را احاطه می کنند.

علل موثر بر کیست بیکر

1. آرتروز در نواحی زانو
  2. آرتریت
  3. مشکلات التهابی که در مفاصل زانو ایجاد می شود
  4. آسیب به بخش های غضروفی

روش های درمانی کیست زانو

یکی از سوالاتی که به صورت پرتکرار از سوی بسیاری از افراد پرسیده می شود این است که آیا کیست زانو درمان می شود یا خیر؟. برای پاسخ گویی به این سوال باید بگوییم که بسته به این که افراد در چه مرحله ای از این بیماری هستند روش های مختلفی بکار گرفته می شود.

برای برقراری ارتباط با دکتر پویان علوی نژاد می توانید با شماره ۰۶۱۳۳۹۱۶۲۳۳ تماس حاصل فرمایید .
پیج اینستاگرام دکتر پویان علوی نژاد

برای مثال از جمله روش های درمانی کیست زانو

• فیزیو تراپی؛ انجام فعالیت های کششی می تواند تا حد زیادی در کاهش درد و علائم این بیماری مثمر ثمر باشد.
  • دارو درمانی و استفاده از انواع قرص های مسکن نیز در مواردی بکارگرفته می شود که درد شدید باشد و بیمار نیازمند کمک های دارویی برای تحمل درد باشد.
  • در مواردی نیز پزشک توصیه می کند که برای کاهش درد از کمپرس های یخ استفاده کنید.

*توصیه این است که در مدتی که با این مشکل مواجه هستید تلاش کنید که فشار کمتری به نواحی زانو وارد کنید تا از وخیم شدن وضعیت کیست جلوگیری شود.

*البته این  نکته را در نظر داشته باشید که در مواردی بدون اینکه روند درمانی خاصی طی شود کیست زانو بهبود پیدا می کند.

نتیجه گیری

در پایان به عنوان سخن پایانی این نکته را یادآور می شویم که در برابر تمامی مشکلاتی که زانو با آن مواجه می شود باید حساسیت زیادی داشته باشید.

در صورتی که با کوچکترین علائم غیرعادی روبرو شدید حتما در اولین فرصت باید اقدامات تشخیصی و روند درمانی را آغاز کنید تا از پیشروی و حاد شدن مشکلات جلوگیری کنید.

خوش بختانه بسیارند پزشکانی که در این زمینه می توانند با بالاترین دانش و تجربه به روند تشخیص موفق و درمان موفق بپردازند.

از این رو تمامی افراد می توانند بدون نگرانی و دغدغه به بهترین و معتبر ترین پزشکان این حوزه مراجعه کنند و روند درمانی را به آنان بسپارند.

سایر مقالات

تعویض مفصل رانو