درمان آرتروز

یکی از معضلاتی که در جامعه فعلی بسیاری از مردم با آن مواجه می شوند بیماری آرتروز می باشد . درادامه به معرفی بیماری آرتروز و درمان آن می پردازیم :

بیماری آرتروز

بیماری آرتروز که در اصطلاح به آن  استئوآرتریت نیز گفته می شود که معادل فارسی آن ساییدگی مفصل است ، در واقع به علت ساییدگی مفاصل و خراب شدن سطح مفصل ها ایجاد می شود .  مهم ترین مسئله که باعث ایجاد بیماری آرتروز می شود ایجاد مشکل در غضروف مفصلی می باشد که دچار تخریب شده است همین کار بعد از مدتی باعث می شود که استخوان و سایر اجزای مفصل نیز دچار آسیب شوند .

درمان آرتروزدلایلی که باعث می شود ما دچار آرتروز شویم

مفاصل در تمام روز به علت انجام فعالیت ها در معرض ضربه قرار می گیرند همین کار به علت تکرار در روز باعث آسیب رساندن به غضروف مفصل می شود . بدن نیز آن را ترمیم می کند . اگر شدت آسیب وارد شده به آن بیشتر از ترمیم آن باشد به تدریج غضروف خراب تر شده و بعد از آن احتمال ابتلا به بیماری آرتروز افزایش پیدا می کند .

به مرور زمان هرچه آسیب ها نسبت به میزان ترمیم آن بیشتر باشد ابتدا غضروف مفصل به حالت ریش ریش تبدیل می شود و در صورت ادامه این حالت، مقداری از سطح غضروف برداشته می شود و غضروف تحلیل می رود.

در صورت کلفت شدن لایه غضروف در رادیولوژی شبیه به فاصله بین مفاصل دیده می شود که در واقع جز علائم اولیه ابتلا به آرتروز می باشد . به مرور زمان در اطراف استخوانهای مفاصل استخوان های اضافی به وجود می آید .

دلایل مهم ابتلا به آرتروز

دلایل ایتلا به بیماری آرتروز هنوز شناخته نشده است ولی چند دلیل که احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد عبارتند از :

• آسیب های قبلی : برخی از مواردی که می تواند به دلیل آنها دچار آرتروز شویم شامل شکستگی های مفصلی ، عفونت داخلی مفصلی و … می باشد .
  • فعالیت روزانه : افرادی به دلیل انجام فعالیت های روزانه که گاه به خاظر شغا آنها می باشد ممکن است دچار بیماری آرتروز شوند .
  • افزایش سن : آرتروز یک امر طبیعی می باشد و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش پیدا می کند
  • اضافه وزن : هر چه نیروی وارد شده به مفاصل زانو و ران بیشتر باشد احتمال آسیب دیدن و ابتلا به آرتروز نیز بیشتر است . به همین دلیل افراد چاق بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند .
  • ژنتیک : ابتلا به آرتروز می تواند یک عامل ژنتیکی داشته باشد و بیمار به دلیل آن مبتلا شده باشد .

علائم ساییدگی مفصلی

ایجاد تورم ، درد شدید ، تغییر شکل دادن آن و محدود شدن حرکت مفصل

انواع بیماری آرتروز

• آرتروز اولیه : در این نوع از آرتروز بیمار از قبل مشکل نداشته و مفصلی سالم داشته و یکی از مهم ترین دلایل ایجاد آن می توان به افزایش سن اشاره کرد که اغلب بیمار بالای ۵۰ سال دارد . نوع آرتروز این بیمار ها به نسبت خفیف می باشد . در سنین بالای ۵۰ سال معمولا بالای ۶۰ درصد از مردم به آن دچار می شوند .
  • آرتروز ثانویه : در این نوع از آرتروز مفصل بیمار قبلا دچار آسیب شده . دراین نوع از بیماری معمولا بیمار در سنین جوانی قرار دارد . بر اساس شکستگی ، عفونت مفصلی و یا به دلیل فعالیت های روزانه به آن مبتلا شده است .

علائم بیماری آرتروز

• این بیماری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد به چند نمونه از این دلایل اشاره می کنیم :
  • درد : یکی ازر شرایط درد ناک برای بیماران مبتلا به آرتروز می باشد .
  • سفتی و سختی آن : اگر غضروف عدم قابلیت مناسب را داشته باشد ، فرد می تواند سفتی را در قسمت مفصل ایجاد کند که به مرور زمان سخت و سفت می شود .
  • ورم کردن : گاه ممکن است که پوشیدن غضروف موجب التهاب در ناحیه آسیب دیده شود یه طوری که در هنکام شب بسیار درد ناک باشد .

مواردی که بیماران مبتلا به آرتروز باید به  آن توجه داشته باشند

• رژیم غذایی مناسب به طوری که تمام مواد لازم به اندازه نیاز به بدن آنها برسد .
  • در صورت تجویز پزشک استفاده به موقع از داروهای ضد التهاب .
  • در هنگام نشتن و راه رفتن در وضعیت صحیح قرار بگیرید .
  • تا حد امکان از انجام فعالیت های سنگین دوری کنید

مراجل آرتروز زانوارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی متد جدید درمان آرتروز به صورت هوشمند از آلمان است، که در حال حاضر بعنوان بهترین روش درمانی آرتروز شناخته شده است که نتایج بسیار درخشانی را برای بیمارانی که با مشکل آرتروز مواجه هستند بوجود آورده است.

با روش درمانی ارتوکین تراپی می توان علائم و نشانه های آرتروز مانند درد، تورم ، محدودیت در حرکت و … را به طور کامل با یک یا چند جلسه درمانی برطرف کرد .

ارتوکین تراپی جایگزین بسیار مناسبی برای سایر روش های درمانی آرتروز می باشد که نتایح آن بسیار طولانی مدت و ماندگاری است . با استفاده از این روش درمانی دیگر نیازی به جراحی تعویض مفصل نمی باشد مگر در شرایطی که آرتروز بسیار شدید باشد

در ادامه مطلب در رابطه با سایر روش های درمانی آرتروز توضیحاتی داده می شود تا اطاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید .

ازن درمانی

یکی از روش های درمانی جدید و نوینی که امروزه برای درمان آرتروز زانو استفاده می شود ازن درمانی است . در این روش درمانی ماده ای که ترکیبی از پروکائین، ازن و ویتامین B12 است در ناحیه مورد نظر تزریق می شود و با تولید مواد مغزی در بافت موجب بهبود عملکرد بافت آسیب دیده می شود و در نتیجه درد و تورم ناشی از آرتروز را تسکین می دهد

بعد از گذشت یک تا دو جلسه درمانی به طور کامل بیمار می تواند تاثیرات ازن تراپی را مشاهده نماید

ازن تراپی موجبات تحریک رسوبات فیبری می شود  که این رسوبات به ترمیم بافت آسیب دیده کمک بسیار شایانی می کند .

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک روش درمانی کم تهاجمی و بدون جراحی می باشد که می توان در درمان آرتروز تاثیر بسیاری داشته باشد . بعد از گذشت یک تا دو جلسه به طور کامل می توان اثرات مفید فیزیوتراپی که شامل بهبود دامنه حرکت، آرامش درد و بهبود عملکرد مفصل است را مشاهده کرد . طریقه محافظت از زانوی مبتلا به آرتروز به طور کامل توسط فیزیوتراپیست به بیمار باید آموزش داده شود. زیرا مراقبت هایی که توسط خود فرد برای درمان آرتروز صورت می گیرد دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد .انجام دادن ورزش های استقامتی توسط خود بیمار می تواند تاثیر بسیار مثبتی را در درمان آرتروز زانو داشته باشد البته بیمار باید توجه داشته باشد که به طرز صحیحی این ورزش ها را انجام دهد ، برای بهبود دامنه ی حرکتی زانو انجام دادن ورزش های استقامتی بسیار کمک کننده می باشد .

برای اینکه بتوان مفصل زانو را در مقابل ضربه و فشار حفظ کرد ورزش های استقامتی لگن و زانو توسط فیزیوتراپیست آموزش داده می شود، همچنین می توان با انجام دادن این ورزش ها به ثابت نگه داشتن زانو بیمار کمک کرد .

در مجموع در جهت بهبود آرتروز زانو ورزش زانو کمک بسیار شایانی می کند ، اما باید در نظر داشت ، زمانی که فیزیوتراپی و ورزش توسط پزشک برای بیمار در نظر گرفته می شود اقدام به انجام دادن آن ها کرد زیرا در برخی از موارد انجام دادن ورزش ممکن است تاثیر گذاری منفی داشته باشد بعنوان مثال در بیمارنی که زانوهای هم ترازی ندارند استحکام بیش از اندازه‌ی عضلات چهار سر ران  می تواند، موجب وخیم شدن اوضاع گردد  در نتیجه در صورت بروز مشکلی در زانو حتما باید به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا بهترین روش درمانی برای شما در نظر گرفته شود . بعد از انجام دادن معاینات لازم تشخیص داده می شود که از کدام روش درمانی استفاده شود و ورزش زانو برای بیمار مفید می باشد یا خیر . در برخی از موارد برای درمان آرتروز و درد زانو پزشک از چندین روش درمانی استفاده می نماید.

ژل درمانی

یکی دیگر از روشهایی که می توان در درمان آرتروز زانو بکار گرفت ژل درمانی می باشد ، اسید هیالورونیک  که موجب سفت و چسبناک شدن مایع مفصلی می شود ماده ای است که به صورت طبیعی در مایع مفصلی وجود دارد .یکی از علت های آرتروز زانو می توان کاهش تولید اسید هیالورونیک باشد زمانی که غلظت این ماده در مایع مفصلی کاهش پیدا می کند می تواند باعث بروز مشکلاتی در مفاصل شود .

زمانی که غلظت اسید هیالورونیک در مفصل کاهش پیدا می کند موجب می شود که مایع مفصلی رقیق تر شود که این امر موجب می شود که جذب ضربه و روان سازی مفاصل با قدرت کمتری  صورت گیرد .

روش درمانی بدین گونه می باشد که مایع هیالورونات در ناحیه مورد نظر تزریق می شود این مایع که مشابهت بسیاری با مایع مفصلی دارد موجب روان سازی مفصل می شود و در نتیجه آن را حفظ می کند . ژل درمانی یک روش درمانی موقتی می باشد ممکن است بعد از گذشت مدتی حدودا ۶ تا ۹ ماه دیگر دو مرتبه علائم آرتروز زانو بازگردد که در این صورت دو مرتبه باید تزریق صورت گیرد . ژل درمانی در درمان آرتروز هایی که شدید نمی باشند روش مناسبی می باشد در موارد شدید نمی توان نتایج بسیار موفقیت آمیزی را از این روش درمانی دریافت کرد .

سایر مقالات ارائه شده:

آرتروپلاستی زانو