جراحی آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو نوعی جراحی می باشد که به پزشکان اجازه می دهد مفصل زانو را بدون ایجاد برش بزرگ مشاهده کنند. در حال حاضر آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان طیف گسترده ای از مشکلات زانو مورد استفاده قرار می گیرد.

در طول آرتروسکوپی زانو، جراح یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ در مفصل زانوی شما قرار می دهد. این دوربین تصاویر را بر روی مانیتور نمایش می دهد و جراح از طریق مشاهده این تصاویر می تواند عمل جراحی را انجام دهد.

به دلیل اینکه ابزار جراحی و آرتروسکوپ باریک هستند جراح می تواند از طریق ایجاد برش های بسیار کوچک به جای برش های بزرگ، این عمل جراحی را انجام دهد. در نتیجه این جراحی درد کمتری برای بیمار خواهد داشت و اغلب زمان کمتری برای بهبود و بازگشت به فعالیت های سابق روزانه مورد نیاز می باشد.

جراحی آرتروسکوپی زانو

آناتومی زانو

زانو بزرگترین مفصل در بدن شما و یکی از پیچیده ترین مفاصل می باشد. استخوان هایی که زانو را تشکیل می دهند عبارتند از انتهای پایینی استخوان ران، قسمت فوقانی تیبیا و پاتلا.

سایر ساختارهای مهم که مفصل زانو را تشکیل می دهند عبارتند از:

• غضروف مفصلی: انتهای استخوان ران، تیبیا و پشت پاتلا از غضروف مفصلی پوشیده شده است که کمک می کند استخوان های زانو به راحتی روی یکدیگر بلغزند یا خم و راست شوند.
  • مایع مفصلی یا Synovium : مفصل زانو توسط پوششی باریک به نام synovium احاطه شده است که می توانید با تولید مایعی خاص سبب کاهش اصطکاک در طول حرکت شود.
  • منیسک: منیسک بین استخوان ران و تیبیا واقع شده است و سبب پایداری و استحکام مفاصل می شود.
  • رباط: اتصال استخوان ها به یکدیگر توسط رباط ها صورت می گیرد.

چه هنگامی آرتروسکوپی زانو توصیه می شود؟

در صورتی که درد شدید در زانوها داشته باشید و از طریق درمان های غیرجراحی بهبود نیابید ممکن است پزشک برای شما آرتروسکوپی زانو را توصیه نماید. درمان های غیرجراحی شامل استراحت، فیزیوتراپی، دارودرمانی یا تزریق می باشد که می توانند سبب کاهش التهاب شوند.

متداول ترین روش ها برای آرتروسکوپی زانو عبارتند از:

• برداشتن پارگی منیسک یا ترمیم آن
  • بازسازی رباط قدامی پاره شده
  • جدا کردن بافت سینوویال ملتهب
  • ترمیم غضروف مفصلی آسیب دیده
  • جدا کردن قطعات سست شده از استخوان ها یا غضروف
  • درمان مشکلات پاتلا
  • درمان عفونت زانو

راه های ارتباطی با دکتر پویان علوی نژاد :
شماره تماس : ۰۶۱۳۳۹۱۶۲۳۳
پیج اینستاگرام دکتر پویان علوی نژاد

آمادگی برای جراحی

انجام معاینات و آزمایش ها

جراح ارتوپد ممکن است به شما توصیه کند که قبل از عمل جراحی شما را جهت ارزیابی کلی معاینه نماید، او از این طریق هرگونه مشکلی که ممکن است در طول جراحی پیش آید شناسایی می شود.

همچنین ممکن است انجام برخی آزمایشات از قبیل آزمایش خون یا الکتروکاردیوگرام برای شما توصیه شود.

دستورالعمل های پذیرش

در صورتی که سلامت عمومی شما خوب باشد آرتروسکوپی زانو به احتمال زیاد به صورت سرپایی انجام خواهد شد و نیازی نیست شما در بیمارستان بستری شوید.

درباره هرگونه دارو یا مکملی که مصرف می کنید با جراح ارتوپد خود مشورت کنید شاید ممکن باشد برخی از داروها را قبل از جراحی قطع کنید.

روش جراحی آرتروسکوپی زانو

هنگامی که شما به اتاق عمل منتقل می شوید، تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت. برای جلوگیری از عفونت محل جراحی، پوست زانو شما تمیز می شود.

سپس یک دستگاه موقعیت یاب گاهی بر روی پاهای شما قرار داده می شود که هنگام جراحی آتروسکوپی سبب تثبیت زانوهای شما می شود.

در ابتدا، جراح چند برش کوچک به نام پورتال در زانوی شما ایجاد می کند. سپس توسط یک محلول استریل مفصل زانوی شما پر شده و شستشو داده می شود که این کار باعث می شود جراح ارتوپد ساختار داخلی زانو را به وضوح مشاهده نماید و مشکل را به درستی تشخیص دهد.

سپس جراح از طریق قرار دادن آرتروسکوپ  و مشاهده تصاویر مانیتور روند جراحی را ادامه می دهد. در صورتی که نیاز به جراحی باشد هم سایر ابزارهای جراحی از طریق برش های کوچک وارد زانو می شوند.

ابزارهای تخصصی جراحی برای اهدافی مانند اصلاح، ایجاد برش و ترمیم منیسک مورد استفاده قرار می گیرند. در بسیاری از موارد هم از برخی دستگاه ها برای استحاکم بخشیدن بخیه ها در استخوان ها استفاده می شود.

همچنین در اغلب موارد مدت زمان جراحی کمتر از یک ساعت می باشد.

عوارض جانبی جراحی آرتروسکوپی زانو

میزان عوارض جانبی بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی بسیار کم است. در صورت بروز عوارض هم معمولا به راحتی قابل رمان هستند. برخی از مشکلات احتمالی بعد از عمل آرتروسکوپی زانو عبارتند از:

• لخته شدن خون
  • خشکی زانو
  • تجمع خون در زانو

دوره نقاحت بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو

پس از جراحی، شما به اتاق ریکاوری منتقل می شوید و معمولا پس از ۱ الی ۲ ساعت می توانید به منزل بازگردید. اما لازم است کسی شما را به منزل برساند و شب اول کنار شما باشد.

در حالی که مدت زمان ریکاوری و بهبود پس از آرتروسکوپی زانو سریع تر جراحی باز به روش سنتی می باشد اما لازم است پس از بازگشت به خانه، دستورالعمل های پزشک خود را دقیقا دنبال کنید.

پس از جراحی، قطعا شما احساس درد خواهید داشت که کاملا طبیعی است. پزشک شما برای کاهش و کنترل درد، برخی مسکن ها و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی را برای شما تجویز خواهد کرد. همچنین اغلب افراد ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی قادر به رانندگی خواهند بود.

بسیاری از افراد پس از آرتروسکوپی زانو به فعالیت های عادی و بدون محدودیت زندگی خود باز میگردند.

همچنین اغلب پس از ۶ تا ۸ هفته یا گاهی اوقات خیلی سریعتر می توانید بیشتر فعالیت های فیزیکی خود را ادامه دهید.

چهار × 3 =