تورم زانو

تورم زانو هنگامی اتفاق می افتد که مایع اضافی در مفصل زانو یا اطراف آن جمع شود . برخی افراد این وضعیت را “آب انداختن زانو” می نامند. این مشکل نه تنها برای افراد مسن ، بلکه در تمامی سنین قابل مشاهده است . با توجه به علت ایجاد تورم زانو ، یک جراح ارتوپدی اقدام به درمان با روش مناسب می کند . اما چه اتفاقی رخ می دهد که تورم زانو اجاد می شود ؟ علائم این بیماری چیست ؟

تورم زانو

زانوی متورم ممکن است نتیجه تروما ، صدمات بیش از حد یا بیماری زمینه ای باشد. برای تعیین علت تورم ، پزشک ممکن است برای آزمایش عفونت ، بیماری یا آسیب دیدگی ، نیاز به نمونه ای از مایعات داشته باشد.

از بین بردن مقداری مایعات همچنین به کاهش درد و سفتی ناشی از تورم کمک می کند. هنگامی که پزشک علت اصلی تورم زانو شما را تشخیص داد ، درمان مناسب می تواند آغاز شود.

علائم و نشانه ها به طور معمول شامل موارد زیر است:

ورم

پوست اطراف زانو شما می تواند به طرز چشمگیری پف کند ، خصوصاً وقتی زانو آسیب دیده را با حالت طبیعی مقایسه کنید.

سفتی

سختی هنگامی که مفصل زانوی شما حاوی مایعات اضافی است ، ممکن است نتوانید پا را به طور کامل خم یا صاف کنید.

درد

بسته به علت ایجاد مایعات ، زانو ممکن است بسیار دردناک باشد – تا حدی که تحمل وزن بر روی آن دشوار یا غیرممکن است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر:

اقدامات مراقبت از خود یا داروهای تجویز شده باعث تسکین درد و تورم نمی شود .

یک زانو قرمز شده و در مقایسه با زانوی دیگر احساس بی حسی کنید .

علل ایجاد تورم زانو

بسیاری از مشکلات ، اعم از صدمات آسیب زا تا بیماری ها و سایر شرایط ، می توانند باعث زانو در تورم شوند.

صدمات

آسیب رسیدن به هر بخشی از زانو می تواند باعث تجمع مایع اضافی مفصل شود. صدماتی که می تواند باعث ایجاد مایعات در مفصل زانو و اطراف آن شود عبارتند از:

•     رباط پاره شده ، به ویژه رباط صلیبی قدامی ( ACL )
  •     پارگی غضروف (منیسک)
  •     تحریک یا استفاده بیش از حد
  •     شکستگی استخوان ها

برخی بیماری ها

چه بیماری های منجر به ایجاد تورم در زانو می شود ؟

بیماریهای اساسی و شرایطی که می توانند باعث ایجاد مایعات در مفصل زانو و اطراف آن شوند عبارتند از:

1.     آرتروز زانو
  2.     روماتیسم مفصلی
  3.     عفونت
  4.     نقرس
  5.     پیشگویی
  6.     بورسیت
  7.     کیست
  8.     تومورها
  9. عوامل خطر
  10.     سن

احتمال ابتلا به تورم زانو مرتبط با آرتروز با افزایش سن افزایش می یابد.

ورزش ها

افرادی که در ورزش هایی مشغول پیچاندن زانو هستند مانند بسکتبال ، بیشتر احتمال دارد انواع آسیب دیدگی زانو که باعث تورم می شود را تجربه کنند.

چاقی

وزن اضافی روی مفصل زانو به تخریب زانو کمک می کند که می تواند منجر به تورم زانو شود. چاقی خطر ابتلا به استئوآرتریت را افزایش می دهد ، یکی از شایع ترین علل تورم زانو.

عوارض تورم زانو

عوارض تورم زانو می تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن عضلات. مایعات در زانو می تواند به کار عضلات شما آسیب برساند و باعث تضعیف و آتروفی عضلات ران شود.

کیسه پر از مایعات (کیست بیکر). ایجاد مایعات در زانو می تواند منجر به تشکیل کیست بیکر در قسمت پشت زانو شود. کیست متورم بیکر می تواند دردناک باشد ، اما معمولاً با یخ زدن و فشرده سازی بهبود می یابد. اگر تورم شدید باشد ، ممکن است نیاز به مایع برداشته شود (آسپیراسیون کیست).

جلوگیری از تروم زانو

تورم زانو معمولاً نتیجه جراحت یا وضعیت سلامتی مزمن است. برای مدیریت سلامت کلی و جلوگیری از صدمات:

ماهیچه های اطراف زانو را تقویت کنید. عضلات محکم در اطراف مفصل می تواند به کاهش فشار بر روی مفصل کمک کند.

ورزش کم اثر را انتخاب کنید. برخی فعالیت ها مانند ایروبیک در آب و شنا ، استرس تحمل وزن مداوم را بر روی مفاصل زانو نمی گذارند.

وزن سالم خود را حفظ کنید. وزن بیش از حد منجر به آسیب ساییدگی و ساییدگی می شود که می تواند منجر به تورم زانو شود.

هشت روش برای درمان سریع تورم زانو در خانه وجود دارد.

1. استراحت کنید

اولین قدم استراحت زانو است. از ورزش و سایر فعالیت های تحمل وزن به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر بپرهیزید تا به زانوی شما استراحت داده شود و فرصتی برای بهبودی داشته باشد.

1. یخ

دو تا چهار ساعت اول بعد از آسیب دیدگی زانو ، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یخ  بگذارید. این به کنترل درد و کاهش تورم کمک می کند. به یاد داشته باشید برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست ، حوله ای را بین یخ و پوست خود استفاده کنید.

1. استفاده از باند

برای جلوگیری از بدتر شدن مایع ، یک باند الاستیک اطراف زانو را بپیچانید. مراقب باشید آن را خیلی محکم نپوشانید ، که ممکن است باعث تورم در قسمت تحتانی پا شود.

1. بالا بردن زانو از سایر اعضای بدن

در حالی که زانوی خود را یخ زده اید با پای بلند شده خود بنشینید یا دراز بکشید. پای خود را روی مدفوع یا بالش بلند کنید تا جریان خون به زانو آسیب دیده کاهش یابد. این به کاهش التهاب کمک می کند.

۵- داروهای ضد التهابی مصرف کنید

داروهای بدون نسخه می توانند به درد زانو کمک کنند. داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن به راحتی در فروشگاه های مواد غذایی و فروشگاه های راحتی و همچنین بصورت آنلاین در دسترس هستند.

در حالی که استامینوفن فقط یک تسکین دهنده درد است ، ایبوپروفن ، آسپیرین و …  نیز ضد التهاب هستند. این داروها متعلق به طبقه ای است که به عنوان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) شناخته می شود. خوب است که برای تسکین ورم زانو از مسکن ضد التهاب استفاده کنید.

در مواردی که مداخله پزشکی ضروری است ، پزشک ممکن است یک داروی تسکین دهنده درد به شما بدهد.

1. به گرما تغییر دهید

بعد از ۷۲ ساعت یخ زدن متناوب ، می توانید مقداری گرما اضافه کنید. در نظر بگیرید که یک حمام گرم بخورید ، یا چند بار در روز از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از یک حمام گرم یا حوله گرم استفاده کنید. اگر تورم بدتر شد ، گرما را متوقف کنید.

1. ماساژ را امتحان کنید

ماساژ زانو ممکن است به تخلیه مایع از مفصل کمک کند. می توانید به خودتان ماساژ ملایم بدهید و یا از یک حرفه ای ماساژ بگیرید.

۸- تمرینات زانو انجام دهید

پس از آسیب دیدگی کمی ، می توانید تمرینات ایزومتریک را برای تقویت عضلات تقویت کننده زانوی خود انجام دهید. وقتی عضلات اطراف مفصل قوی هستند ، می توانند به کاهش فشار مفاصل کمک کنند. این تمرینات همچنین می تواند به کاهش مایعات در زانو کمک کند.

غالباً ایده خوبی است که زانوها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر آسیب و تورم زانو محکم نگه دارید. ورزش های خاص می توانند برای حفظ زانو های قوی مفید باشند ، از جمله:

حفظ وزن سالم همچنین می تواند به جلوگیری از آسیب غیر ممکن سایش و پارگی که منجر به تورم زانو می شود کمک کند.

درمان تورم زانو

اگر روز های فوق برای کاهش تورم کارآمد نباشد، جراح ارتوپدی شما از سایر روش ها همچون فیزیوتراپی و یا حتی جراحی زانو و برای درمان استفاده می کند .

سایر مقالات

تعویض مفصل رانو