جراحی تعویض مفصل زانو که اصطلاحا آرتروپلاستی زانو نیز نام دارد، روشی ایمن و موثر در رفع بدفرمی های زانو، و کمک به بازیابی قدرت راه رفتن و انجام فعالیت ها می باشد. در این شیوه جراحی، ابتدا غضروف آسیب دیده در انتهای استخوان فمور و تبیا برداشته می شود، و استخوان برای جراحی آماده خواهد شد. در مرحله بعد، مواد و ترکیبات فلزی و یا پلاستیکی جایگزین استخوان و غضروف برداشته شده می شوند، تا سطح مفصل به حالت اولیه درآید. سپس کاسه زانو برداشته شده و در نهایت، جدا کننده ای میان مواد فلزی قرار می گیرد تا لغزندگی نسبی ایجاد شود.

قبل از جراحی، متخصص ارتوپدی به معاینه بالینی و بررسی سوابق پزشکی بیمار می پردازد، و تست های تشخیصی مانند MRI و سی تی اسکن را تجویز می کند. پس از آن، پزشک تشخیص می دهد که آیا شما برای این جراحی مناسب هستید یا خیر، و همچنین مناسب ترین شیوه درمانی را برای شما در نظر می گیرد.

آناتومی زانو

زانو، بلند ترین مفصل بدن است، و زانوها بایستی از سلامتی کامل برخوردار باشند تا شما قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود باشید. زانو، از استخوان فمور، تبیا و کاسه زانو تشکیل شده است. انتهای این سه استخوان، درست قسمتی که به یکدیگر می رسند، با غضروف مفصلی پوشیده و احاطه می شوند، مایعی نرم که از استخوان ها محافظت می کند و امکان حرکات آسان استخوان ها را فراهم می کند.

رباط های بلند، فمور و تبیا را در کنار هم نگه می دارند و در نهایت باعث مقاومت و استحکام عضلات زانو می شود. تمامی سطوح زانو، توسط مایعی به نام غشای سینوویال پوشیده می شوند، این مایع باعث لغزش می شود و از ساییدگی استخوان ها بر روی یکدیگر نیز پیشگیری می کند.

تعویض مفصل زانودلیل انجام جراحی تعویض مفصل زانو

یکی از دلایل اصلی انجام این جراحی، دردهای شدید و یا آرتروز زانو می باشد که انجام بسیاری از کارها، حتی فعالیت های ساده مانند راه رفتن را برای فرد دشوار می سازد، و ممکن است فرد هنگام نشستن و یا استراحت کردن، درد زیادی را تحمل کند. در برخی موارد، رعایت یک سری موارد مانند مصرف دارو و یا استفاده از عصا هنگام راه رفتن می تواند به بهبود علائم و درد بیمار کمک کند، اما در مواردی که شدت آسیب زیاد باشد، جراحی تعویض مفصل زانو توصیه می شود.

در تصمیم گیری برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• عدم بهبود درد و علائم با مصرف دارو
  • تغییر قابل توجه شکل ظاهری زانو
  • عدم بهبودی تورم زانوها
  • درد به هنگام خواب و استراحت
  • عدم تحمل درد برای بیمار

در صورتی که پاسخ به موارد بالا مثبت باشد، جراحی تعویض مفصل زانو توصیه می شود.

برخی علل بروز آرتروز

• استئوآرتریت (ساییدگی مفصل زانو). این عارضه عمدتا در سنین بالای ۵۰ سال شایع می باشد، اما ممکن است در افراد جوان نیز دیده شود. در چنین حالتی، غضروف سفت می شود و در نهایت، استخوان ها بر روی هم ساییده می شوند. همین ساییدگی و سفت شدن، خود یکی از علل بروز درد می باشد.
  • آرتریت روماتوئید. در این عارضه، مایع سینوویالی که مفاصل را احاطه می کند، ملتهب و ضخیم می شود. این التهاب که مزمن و نسبتا شدید می باشد، منجر به بروز درد و سفتی در ناحیه درگیر می شود. آرتریت روماتوئید، یکی از رایج ترین انواع آرتروزهای التهابی می باشد.
  • آسیب و شکستگی زانو.

باید توجه داشته باشید که جراحی تعویض مفصل زانو حتما نزد متخصص ارتوپد ماهر انجام گیرد، تا از خطرات احتمالی و عوارض ناشی از جراحی نامناسب، جلوگیری شود.
دکتر پویان علوی نژاد ، از بهترین متخصص ارتوپدی در اهواز می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر علوی نژاد با شماره ۰۶۱۳۳۹۱۶۲۳۳ تماس حاصل نمایید .

چه زمانی جراحی تعویض زانو توصیه می شود؟

• زمانی که درد و سفتی زانو مانع از انجام فعالیت روزانه فرد، از جمله راه رفتن، و یا بالا رفتن از پله ها شود
  • درد های خفیف و شدیدی که به هتگام استراحت و خواب فرد را آزار می دهد
  • التهاب و تورم زانو که با مصرف دارو و یا استراحت کردن هم برطرف نمی شود
  • بدفرمی های زانو
  • عدم بهبود علائم و درد با وجود انجام فیزیوتراپی

هیچ گونه محدودیت سنی و وزنی برای این جراحی وجود ندارد. اکثر افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار می گیرند، بین ۵۰ تا ۸۰ سال هستند، اما گاهی این جراحی برای افراد جوان نیز توصیه می شود.

آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

قبل از جراحی، مصرف دارو، ویتامین و مکمل ها محدود می شود، ممکن است مصرف برخی داروها قبل از جراحی قطع، و داروهای دیگری جایگزین شوند. داروهای رقیق کننده خون و داروهای ضد التهابی مانند آسپیرین، قبل از جراحی بایستی قطع شود.

بهتر است شب قبل از جراحی، چیزی نخورید و نیاشامید، تا احتمال بازگشت مواد از معده و حالت تهوع و استفراغ به حداقل برسد.

به بیماران توصیه می شود که چند هفته قبل از جراحی از عصا و یا واکر استفاده کنند.

بهتر است روز جراحی فردی همراه شما باشد، زیرا که شما قادر به رانندگی نخواهید بود.

در منزل نیز، وسایل مورد نیازتان را دسترس قرار دهید تا نیازی به خم شدن، کش آمدن و وارد کردن فشار به زانوهایتان نباشد.

قبل از جراحی، آزمایش خون از بیمار گرفته می شود تا آنزیم های کبدی، کلیوی، علائمی از آنمی و کم خونی، عفونت و یا اختلالات متابولیسمی بررسی گردد.

عکس برداری از قفسه سینه، هر گونه مشکل قلبی و ریوی، و یا عوارض ناشی از بیهوشی نیز مشخص می شود.

با رعایت نکات گفته شده قبل از جراحی، می توانید به تسهیل روند جراحی کمک کنید. داشتن اضافه وزن و چاقی یکی از علل عدم موفقیت جراحی و یا جا به جا شدن غضروف بعد از جراحی می باشد.

تعویض مفصل زانوبعد از جراحی تعویض مفصل زانو

کاملا طبیعی است که فرد بعد از جراحی درد داشته باشد. به همین خاطر داروهایی از سوی پزشک تجویز می شود تا درد کنترل شود. شدت درد با گذشت چند روز از جراحی کمتر خواهد شد.

جهت جلوگیری از لخته شدن خون وکاهش التهاب پاها، داروهای رقیق کننده خون به بیمار داده می شود. بعد از جراحی، با کاهش جریان خون رسانی به پاها و زانوها، احتمال ورم پاها و لخته شدن نیز افزایش می یابد.

فیزیوتراپی، یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی تعویض مفصل می باشد. این کار بعد از کم شدن شدت درد و تقریبا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، در بهبود قوای عضلانی بیمار بسیار موثر است. با انجام فیزیوتراپی، فرد هنگام انجام حرکات مانند راه رفتن و یا بالا و پایین رفتن از پله ها، درد نخواهد داشت.

یکی از راه های محافظت از زانوها، استفاده از زانو بند است، در برخی مواقع استفاده از زانو بند به هنگام خواب توصیه می شود.

برخی دیگر مراقبت هایی که بیمار بعد از عمل بایستی رعایت کند، عبارت است از:

مراقبت از زخم ها و بخیه ها. بخیه ها چند روز بعد از جراحی کشیده می شوند، اما در همین مدت زمان، فرد بایستی پانسمان خود را مرتب عوض کند، و زخم را شست و شو دهد، تا از بروز عفونت و یا تماس زخم با محیط پیشگیری شود.

رژیم غذایی. رژیم غذایی نیز بایستی متعادل و حاوی موادی از جمله آهن باشد تا روند بهبودی نیز تسریع یابد.

فرد ۳ تا ۶ روز بعد از جراحی، قادر به انجام فعالیت های روتین و ساده می باشد، البته ممکن است حین راه رفتن مقداری درد را نیز احساس کند.

شروع فعالیت ها باید به گونه ای باشد که ابتدا فرد سعی کند حرکات ساده را انجام بدهد، سپس با تقویت قوای عضلانی، فعالیت های سنگین تر نیز برای فرد امکان پذیر خواهد بود. بعد از جراحی، عضلات ران باید سفت و قوی شوند. به همین خاطر، زانوی خود را صاف کنید، چند ثانیه ای در همین حالت بمانید. بهتر است این کار را چندین بار در روز تکرار کنید. حتی می توانید این کار را در حالت نشسته نیز انجام دهید.

یکی دیگر از کارها، صاف کردن زانو می باشد. برای این کار، بالشت کوچکی را زیر پاشنه خود قرار دهید، سپس زانوی خود را صاف کنید به گونه ای که پشت زانو با سطح زمین تماس داشته باشد. سعی کنید چند ثانیه ای زانوها را در همین حالت نگه دارید.

زانوهایتان را هنگام خواب خم کنید. این حالت را تا زمانی که پاها احساس خستگی نکرده اند، ادامه دهید.

سایر مقالات ارائه شده:

تعویض مفصل شانه

تعویض مفصل ران

آرتروسکوپی شانه

2 thoughts on “تعویض مفصل زانو

1. امیرعباس - شهریور ۶, ۱۳۹۷ در ۲:۳۶ ب.ظ

من چندسال پیش بخاطر تصادف زانومو عمل کردم الان تو راه رفتنم مشکل پیدا کردم به نظرتون باید چیکار کنم؟؟؟؟

• dralavinejad - مهر ۲۴, ۱۳۹۷ در ۲:۰۸ ب.ظ

به متخصص مراجعه کنید تا معاینات لازم جهت درمان انجام گیرد