تعویض مجدد مفصل لگن

جراحی تعویض مجدد مفصل لگن در چه کسانی انجام می شود؟

عوارض تعویض مجدد مفصل لگن چیست؟

همانطور که می دانید ، عمل تعویض مفصل لگن ، از جمله جراحی های کارآمد و پرفایده می  باشد، که می تواند بیمار را از دردهای دیرینه ی مفصل لگن که باعث اختلالات حرکتی در فرد شده بود ، رهایی بخشد.

با این حال در برخی موارد عمل تعویض مفصل لگن ،به جراحی مجدد می انجامد. جراحی مجدد تعویض مفصل لگن را رویژن یا Revision arthroplasty می گویند.

حال به این پرسش می رسیم که : چه دلایلی باعث انجام جراحی مجدد تعویض مفصل ران می شود؟

با ما همراه باشید تا به بررسی علل جراحی تعویض مجدد مفصل لگن بپردازیم.

دکتر پویان علوی نژاد ، بهترین جراح ارتوپدی در اهواز  با دانش بروز و مهارت بالا می باشند . شما عزیزان می توانید جهت دریافت هرگونه مشاوره در جهت انجام جراحی تعویض مجدد مفصل لگن ، از دکتر علوی نژاد با شماره ۰۶۱۳۳۹۱۶۲۳۳ تماس حاصل نمایید و یا به کانال اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علل جراحی مجدد تعویض مفصل لگن

از دلایل متفاوتی که سبب انجام جراحی تعویض مجدد مفصل لگن می شود ، می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

• تخریب یا فرسوده شدن پروتز جایگذاری شده

گاها ممکن است مفصل مصنوعی که در طی جراحی تعویض مفصل لگن جایگذاری می شود ، تخریب شود که در این صورت بافت ها و استخوان های اطراف پروتز نیز آسیب می بیند.

• شل شدن مفصل مصنوعی جایگذاری شده

با شل شدن پروتز ، فرد متحمل درد شدید در ناحیه ی لگن می شود.

قبل از انجام جراحی مجدد تعویض مفصل لگن

در رفتگی مفصل لگن

در برخی موارد ممکن است پروتز تعبیه شده ، دچار در رفتگی شود که در این حالت سر استخوان فمور ( قسمت گوی مانند ) از قسمت کاسه ی لگن خارج می شود.

• عفونت کردن مفصل تعویض شده

در تمامی موارد بالا ، توانایی و عملکرد مفصل لگن مختل می گردد و فرد متحمل درد در ناحیه ی لگن می شود. لازم به ذکر است در اکثر موارد با وجود دلایل و نشانه های بالا ، جراحی تعویض مجدد مفصل لگن در اولویت قرار دارد.

نحوه ی انجام جراحی تعویض مجدد مفصل لگن

در طی جراحی تعویض مجدد مفصل لگن ، پروتز جایگذاری شده برداشته می شود و پروتز جدیدی تعبیه می گردد.

نحوه ی جراحی تعویض مجدد مفصل لگن ، همانند تعویض مفصل لگن صورت می گیرد اما دارای روندی پیچیده تر و طولانی تر ( معمولا جراحی مجدد تعویض حدود ۲ الی ۴ ساعت به طول می انجامد. ) می باشد.

عمل رويژن تعويض مفصل لگن توسط دکتر پویان علوی نژاد

قابل توجه می باشد که جراحی تعویض مفصل لگن در هر بیمار روندی متفاوت را شامل می شود زیرا دلیل انجام جراحی مجدد در هر فرد فرق می کند. اما معمولا روند جراحی مجدد تعویض مفصل لگن بصورت زیر انجام می پذیرد:

• در اولین مرحله پروتز جایگذاری شده که دچار مشکل شده است ، خارج می گردد.
  • بافت ها و استخوان های مجاور پروتز تخریب شده ، اگر دچار آسیب دیدگی شده باشند ، خارج می شوند و جا برای نصب پروتز جدید فراهم می شود.
  • اگر در مواقعی استخوان در اثر شدت تخریب ، تحلیل رود و از بین رفته باشد ، جراح از تکنیک پیوند استخوان برای جبران این عارضه بهره می گیرد.
  • در این مرحله از جراحی مجدد، جراح با تبحر و دقت به جایگذاری پروتز جدید، همانند روند انجام جراحی تعویض مفصل لگن، می پردازد.

با انجام جراحی  تعویض مجدد مفصل لگن، عوارض ناشی از تخریب پروتز جایگذاری شده برطرف می شود و درد بیمار از بین می رود. این امر باعث تقویت عملکرد و فعالیت مفصل لگن می شود.

هشت + چهار =